Twixt (2011)

    En kriseramt gyserforfatter bliver fanget af en ætsende historie om vampyrer i en amerikansk udkantsflække.


    SKÆVE VINKLER PÅ VAMPYRGENREN

    En vanskelig(t tilfængelig) Francis Ford Coppola-film, der aldrig rigtig vandt gehør hos hverken kritikere eller fans – men som trods sin haltende fremfærd bestemt ikke er helt til glemmebogen.

     

    Speciale i hekse

    Den lidet succerige gyserforfatter med special i hekse, Hall Baltimore (Val Kilmer), forsøger ihærdigt at lokke blot en enkelt interesseret hen til dét bord med bøger, han har stillet op i et hjørne af en mindre værktøjsforretning i en udkantsflække.

     

    Gemmer på en vampyrhemmelighed

    Byens sherif (Bruce Dern) viser sig at være dén ene, der til gengæld også er udpræget gyserentusiastisk og gerne vil skrive en bog – sammen med Hall – om dén vampyrhemmelighed, byen gemmer på.

     

    Mørke afkroge

    Snart havner Hall i mørke afkroge af sekterisk snit, samtidig med at han i drømme – i følgeskab med Edgar Allan Poe (Ben Chaplin) – gennemgår "livets facetter" i sort/hvide verdener i verdenen.

     

    Baseret på en drøm

    "Twixt" skulle efter sigende være baseret på en drøm, Francis Ford Coppola selv har haft. Og i de bedste scener lykkes Coppola pænt med at levendegøre netop drømmeverdenens æterisk usammenhængende strukturer.

     

    Alt for blafrende

    I længden opleves filmen dog som alt for blafrende udi både genrer, stilistiske valg og ekstreme udviklinger. Der holdes ikke ordentligt sammen på den ellers grundlæggende fine forfatter-i-vildrede-historie, som Val Kilmer er ankerpunkt i. De komiske optrin er passabelt formidlet af især en overivrig Bruce Dern.



    Anmeldt i 2025 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2011, USA, Fantasi, Gyser, Komedie, Vampyrfilm, 88 min.

    Dansk titel: Twixt
    Instr: Francis Ford Coppola Prod: Francis Ford Coppola Manus: Francis Ford Coppola Foto: Mihai Malaimare Jr. Klip: Kevin Bailey, Glen Scantlebury, Robert Schafer Mus: Dan Deacon, Osvaldo Golijov