Dekalog, siedem (1990)
En 6-årig pige bliver gidsel i et familieopgør, hvor grumme hemmeligheder om barnets mødrene ophav kommer op til overfladen.
DET ALVORLIGSTE TYVERI
Sammenhængende i denne serie:
Bibelens syvende bud dikterer, at vi ikke må stjæle. Dette budskab er ikke til at tage fejl af, men alligevel kan vi ind imellem komme til at mene, at det er i orden at stjæle, især når vi præsenteres for en historie med Kieslowskis raffinement i "Dekalog, siedem". Kieslowski bringer budet helt derud, hvor det tåler at blive efterprøvet, når han lader dét at stjæle være et spørgsmål om moderskab og kærlighed.
Skriger om natten
Den seksårige Ania skriger ofte om natten som følge af mareridt. Hendes væsentligt ældre storesøster, Majka, forsøger forgæves at trøste hende. Ania lader sig kun trøste af sin mor Ewa, og det gør Majka fuldkommen ulykkelig.
Meget dominerende mor
I et oprør mod sin meget dominerende og forfordelende mor, vælger Makja at bortføre sin lillesøster, og i telefonsamtalerne med moren kommer det nu frem, at Ewa ikke har ikke to døtre – Majka er mor til Ania som følge af komplicerede forhold. Majka føler, at hendes mor stjal hendes barn, nu skal der laves om på det. Men kan Majka holde til presset, og hvordan har den lille pige det med pludselig at få en ny mor..?
Det alvorligste tyveri
Kieslowski har selv udtalt om det syvende bud og den syvende film, at det alvorligste tyveri er tyveriet af følelser, og at den eneste, der er uskyldig i filmens historie er barnet. Og hun er den mest ulykkelige. Hun underkaster sig, hun er magtesløs. Hvad bliver hun til, når hun vokser op? Disse begivenheder vil bestemme hendes fremtid på dramatisk vis.
Fortættet og koncentreret
Kieslowskis syvende film af de ti i serien skiller sig noget ud fra det foregående ved at være langt mere fortættet og koncentreret omkring primært indendørs dramatik. På dén måde opleves filmen i temmelig høj grad som et teaterstykke, og disse forhold fungerer Dekalog-filmenes form ikke optimalt i.
Antydningerne siger mest
Styrken og intensiteten i Kieslowskis øvrige film i serien ligger netop i, at antydningerne siger meget mere end det konkrete drama, hvorfor fokuseringen på det familiære drama i syvende film synes lidt for stereotyp, hvis man kan tillade sig at bruge det udtryk i forbindelse med Kieslowski. Skuespillet er heller ikke prangende, med undtagelse af den lille pige Ania, hvortil man har fundet naturtalentet Katarzyna Piwowarczyk.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1990, Polen, Drama, Psykologisk drama, Børn på film, Udl. tv-serie, 55 min.
Dansk titel: Dekalog 7 (tv)- Anna Polony (Ewa)
- Maja Barelkowska (Majka)
- Wladyslaw Kowalski (Stefan)
- Boguslaw Linda (Wojtek)
- Bozena Dykiel (Ticket Woman)
- Katarzyna Piwowarczyk (Ania)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation