Dekalog, siedem (tv) (1990)

    En seksårig pige bliver gidsel i et familieopgør, hvor grumme hemmeligheder om barnets mødrene ophav kommer op til overfladen.


    DET ALVORLIGSTE TYVERI

    Sammenhængende i denne serie:

    Dekalog, jeden (1990)

    Dekalog, dwa (1990)

    Dekalog, trzy (1990)

    Dekalog, cztery (1990)

    Dekalog, piec (1990)

    Dekalog, szesc (1990)

    Dekalog, siedem (1990)

    Dekalog, osiem (1990)

    Dekalog, dziewiec (1990)

    Dekalog, dziesiec (1990)

     

    Bibelens syvende bud dikterer, at vi ikke må stjæle. Dette budskab er ikke til at tage fejl af, men alligevel kan man ind imellem komme til at mene, at det er i orden at stjæle, især når man præsenteres for en historie med Kieslowskis raffinement i "Dekalog, siedem". Kieslowski bringer budet helt derud, hvor det tåler at blive efterprøvet, når han lader dét at stjæle være et spørgsmål om moderskab og kærlighed.
     

    Skriger om natten

    Den seksårige Ania (Katarzyna Piwowarczyk) skriger ofte om natten som følge af mareridt. Hendes væsentlig ældre storesøster, Majka (Maja Barelkowska) forsøger forgæves at trøste hende. Ania lader sig kun trøste af sin mor, Ewa (Anna Polony), og det gør Majka fuldkommen ulykkelig.
     

    Meget dominerende mor

    I et oprør mod sin meget dominerende og forfordelende mor, vælger Makja at bortføre sin lillesøster, og i telefonsamtalerne med moderen kommer det nu frem, at Ewa ikke har ikke to døtre, Majka er mor til Ania som følge af komplicerede forhold. Majka føler, at hendes mor stjal hendes barn, nu skal der laves om på det. Men kan Majka holde til presset, og hvordan har den lille pige det med pludselig at få en ny mor..

    Det alvorligste tyveri
    Kieslowski har selv udtalt om det syvende bud og den syvende film, at det alvorligste tyveri er tyveriet af følelser, og at den eneste, der er uskyldig i filmens historie er barnet. Og hun er den mest ulykkelige. Hun underkaster sig, hun er magtesløs. Hvad bliver hun til, når hun vokser op. Disse begivenheder vil bestemme hendes fremtid på dramatisk vis.

    Kieslowskis syvende film af de ti i serien skiller sig noget ud fra det foregående ved at være langt mere fortættet og koncentreret til primært indendørs dramatik.

    Et teaterstykke
    På dén måde opleves filmen i temmelig høj grad som et teaterstykke, og disse forhold fungerer Dekalog-filmenes form ikke optimalt i.
     

    Antydningerne siger mest

    Styrken og intensiteten i Kieslowskis øvrige film i serien ligger netop i, at antydningerne siger meget mere end det konkrete drama, hvorfor fokuseringen på det familiære drama i syvende film synes lidt for stereotyp, hvis man kan tillade sig at bruge det udtryk i forbindelse med Kieslowski. Skuespillet er heller ikke prangende, med undtagelse af den lille pige Ania, hvortil man har fundet naturtalentet Katarzyna Piwowarczyk.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    1990, Polen, Tyskland, Psykologisk drama, Børn på film, 55 min.

    Dansk titel: Dekalog 7 (tv)
    Instr: Krzysztof Kieslowski Prod: Ryszard Chutkowski Manus: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz Foto: Dariusz Kuc Klip: Ewa Smal Mus: Zbigniew Preisner
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation