Dekalog, dziesiec (1989)

    To brødre, der sjældent ser hinanden, finder sammen efter faderens død og får dollartegn i øjnene, da de erfarer, at hans frimærkesamling er millioner værd.


    PENGEBEGÆR

    Sammenhængende i denne serie:

    Dekalog, jeden (1990)

    Dekalog, dwa (1990)

    Dekalog, trzy (1990)

    Dekalog, cztery (1990)

    Dekalog, piec (1990)

    Dekalog, szesc (1990)

    Dekalog, siedem (1990)

    Dekalog, osiem (1990)

    Dekalog, dziewiec (1990)

    Dekalog, dziesiec (1990)

     

    Bibelens tiende bud siger, at man ikke må begære det, der tilhører ens næste. Denne regel gradbøjes og fortolkes til en yderst interessant historie i Kieslowskis optik; den tiende og sidste film i hans storværk, "Dekalog".
     

    Begær i flere afskygninger

    De fleste kender vel til en vis form for begær for andres ting, hvad enten det gælder fysiske attributter eller materielle goder. Netop derfor har det været magtpåliggende for stærkt troende at afholde mennesket fra at tænke disse tanker ved at indskrive det som en regel i de hellige skrifter. Moralen er jo i sidste ende, at man skal være tilfreds med det, man har. Men hvad gør man, hvis man pludselig står med en millionformue mellem hænderne, bliver nyrig og kulret?

    Formuen skal vokse
    Vælger man at donere alle pengene til velgørenhed, eller vælger man - som brødrene i Kieslowskis film - at gå i gang med den helt store efterforskning for at få formuen til at vokse, og sørge for at blokere, så øvrigheden ikke får adgang til pengene? Jurek og Artur har lige mistet deres far. De ser ellers ikke hinanden, har ikke ret meget til fælles, men da de opsøger en frimærkekender for at få vurderet faderens samling, ændres deres verden fra det ene øjeblik til det andet.
     

    Kan købe hele verden

    Det viser sig, at frimærkesamlingen er mange millioner værd. Brødrene kan pludselig købe hele verden. Men formuen er jo ikke tilgængelig i rede penge. Derfor kræver det benarbejde og tankevirksomhed at omsætte de kostbare mærker til kontanter, og det er hér, at brødrene meget pludseligt kan sætte et ben forkert.

    Mere vil have mere
    Mere vil have mere, og snart havner brødrene i helt absurde situationer, som de aldrig ville have udsat sig selv for, hvis ikke der var helt store penge på spil.
     

    Ironisk distance

    Kieslowskis tiende Dekalog-film er karakteriseret ved en høj grad af ironisk distance. Dette gør sig ikke mindst gældende på lydsiden, hvor filmen rummer flere falde-på-halen-lyde og cirkusagtige trommehvirvler for at indikere, at brødrene er ude på glatis.
     

    Løftet pegefinger

    Det fungerer godt, når Kieslowski skaber denne distance, for denne tiende film er samtidig den første, der ikke er et udpræget psykologisk drama. Det vil sige, at filmen ikke decideret bevæger sig ind under huden, men mere er en ironisk løftet pegefinger, der peger på Bibelens tiende bud.
     

    Trøstesløst udgangspunkt

    Filmens anderledes karakter betyder dog ikke, at den mister intensitet og troværdighed. Den rummer bare disse egenskaber på en anden måde, og udgangspunktet og tematikken er jo overordnet det samme: en trøstesløs boligblok og menneskelige følelser og skæbner på højkant.

    Egoisme og pengebegær
    Egoismen går hånd i hånd med pengebegæret, og efterhånden som tingene begynder at gå galt for brødrene, er det nærliggende at mistænke hinanden.
     

    Stærke virkemidler

    Hele affæren, fra begravelsen over opdagelsen af frimærkernes værdi til vejen mod den sikre afgrund er skildret med ironiens stærke virkemidler, fx har den ene bror, der er rockmusiker, sin walkman kørende for fuld drøn, mens faderen bliver begravet. De to brødre og ikke mindst frimærke-eksperten spiller meget overbevisende, og Kieslowski sætter et anderledes og eftertrykkeligt punktum for et af filmhistoriens store aftryk.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2019

    Fakta om filmen

    1989, Polen, Tyskland, Psykologisk drama, Krimi, 57 min.

    Dansk titel: Dekalog 10 (tv)
    Instr: Krzysztof Kieslowski Prod: Ryszard Chutkowski Manus: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz Foto: Jacek Blawut Klip: Ewa Smal Mus: Zbigniew Preisner
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation