Der kommer en dag (2016)
To brødre tvangsanbringes på drengehjemmet Gudbjerg og må gennemleve en hverdag præget af terror, misbrug og fornedrelse.
VÅGENT MARERIDT
Instruktør Jesper W. Nielsens første spillefilm siden det vellykkede norske drama I et speil i en gåte (2008): "Der kommer en dag" er baseret på virkelige begivenheder og går i kødet på fortidens synder, når en hel palet af børnemishandling trækkes frem i lyset. I 1960’ernes Danmark udgjorde flere børnehjem de rene mareridtsinstitutioner, og det mærker brødrene Elmer og Erik på egen krop og sjæl, da de tvangsfjernes fra deres kræftsyge alenemor og anbringes på drengehjemmet Gudbjerg.
Den meget hårde linje
Her hersker kæft, trit og retning, og selvom revselsesretten netop er blevet afskaffet, kører forstanderen og institutionens lærere den meget hårde linje. Drengene kan enten lære det – eller bukke under for det glade vanvid.
Vellykket dramatisering
Filmen er en meget vellykket mainstream-dramatisering af de helt igennem umenneskelige forhold, der forekom på virkelighedens danske børnehjem, herunder Godhavn. Anslaget er ellers bekymrende stift, med ængstelse i retning af det tykt melodramatiserede. Men morgentågen fordufter, og snart fanger et filmunivers præget af intensitet, nærvær og fokus på krydsfeltet, hvor dreng bliver alt for hurtigt til mand.
Stor skuespilskunst
Intensiteten opstår i høj grad som følge af indlevelsen i både de betændte voksenroller og de sagesløse børneroller. Lars Mikkelsen er uhyggeligt skarp som forstanderen Frederik Heck. Stor skuespilkunst med enkle, men virkningsfulde tricks – og bedst, når han balancerer i en egen konstitueret balance mellem godhed og ondskab.
Modigt afrundet portræt
I de voksne biroller skal særligt fremhæves Søren Sætter-Lassen i et smerteligt – og modigt – afrundet portræt af den betændte lærer Aksel. Ligesom Lars Ranthe får luft for alle koleriske dampe som den frygtindgydende overlærer Toft Lassen, der konstant håber på Hecks anerkendelse.
Magtsyge mænd
Sofie Gråbøls lærerinde Lilian er det eneste voksne menneske på Gudbjerg, der reelt har interesse i drengenes ve og vel. Men det er nærved en umulig opgave at træde i karakter mellem de magtsyge og indebrændte mænd. Paw Henriksen optræder i en fin og for ham anderledes birolle som drengenes fuldskæggede onkel.
Afrundet troværdigt
Harald Kaiser Hermann og Albert Rudbeck Lindhardt udgør den meget afrundet troværdige brorduo i hovedrollerne som Elmer og Erik. Her kommer smerten og afmagten til udtryk i både lynende øjne og omsorgssvigtede frustrationer.
Ulykkelig hverdag
Heldigvis er filmen tilpas underlægnings-musikalsk underspillet, og der er lange sekvenser helt uden Sune Martins klassisk dramatiske filmmusik. Dramaet eksisterer og skal dyrkes i skuespillet – og det umiddelbart håndgribelige i drengenes ulykkelig børnehjemshverdag.
Fint balanceret tidsbillede
Kulissen er troværdig, børnehjemmet fremstår tilpas fængelsespræget uden at gå til ekstremerne, og kostumerne er fint balanceret til tidsbillede og mennesketypegalleri. Erik Zappons fotografering kæler for de mange fine detaljer i en rolig stil, der står i velovervejet kontrast til håbløsheden.
Ingen frelse
Det smertelige omsorgssvigt står malet både i drengenes og filmens ansigt lige til sidste scene. End ikke en mulig "befrielse" er frelsen, for med de ekstreme oplevelser, drengene har gennemlevet på børnehjemmet, er de mærket for livet. Dette faktum indrammer "Der kommer en dag" ganske forbilledligt med fuldt stof til eftertanke.
Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2016, Danmark, Drama, Biografi, Coming of Age, Børn på film, 110 min.
Dansk titel: Der kommer en dag- Harald Kaiser Hermann (Elmer)
- Albert Rudbeck Lindhardt (Erik)
- Lars Mikkelsen (Forstander Frederik Heck)
- Sofie Gråbøl (Lilian)
- Lars Ranthe (Overlærer Toft Lassen)
- Søren Sætter-Lassen (Aksel)
- David Dencik (Inspektør Hartmann)
- Sonja Richter (Moderen)
- Solbjørg Højfeldt (Fru Oskarson)
- Morten Hauch-Fausbøll (Sagsbehandler)
- Paw Henriksen (Onkel)
- Mogens Holm (Bonde)
- Benjamin Kitter (Læge)
- Mads Kruse (Sagsbehandler)
- Thomas Guldberg Madsen (Andersen)
- Rasmus Lind Rubin (Stor dreng)
- Jens Jørn Spottag (Inspektør)
- Mads Wille (Doktor Hvidtfeldt)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- RB - Bedste film
- RB - Bedste manuskript
- RB - Bedste birolleskuespiller (Mikkelsen)
- RB - Bedste birolleskuespillerinde (Gråbøl)
- RB - Bedste scenografi
- RB - Bedste kostumedesign
- RB-N - Bedste instruktør
- RB-N - Bedste makeup
- RB-N - Bedste klipning
- RB-N - Bedste musik
- RB-N - Bedste visuelle effekter