Little Women (1994)

    Søstrene March vokser op i glæder, sorger og tæt søster/veninde-skab i tiden efter Den Amerikanske Borgerkrig.


    PYSSENYS OG PIGESMIL

    Udbredt populær og højt skattet familie-hygge, desværre med stort kørekort i amerikansk sukkersødme. Søstrene March er tæt forbundet og oplever sorger, men flest glæder i kernefamilien uden far (han er bortrejst) i tiden umiddelbart efter Den Amerikanske Borgerkrig.

     

    Stjernerne blinker

    Søstrene støtter hinanden, de leger og taler sammen - og der er sjældent støj på linjen. En yderligere snor om den allerede glinsende pakke er, at filmen udspiller sig ved sneklædt juletid. Så blinker stjernerne også lidt ekstra, når de store af søstrene får øje på nogle lækre mænd - heriblandt Christian Bales Laurie.

     

    Djærv alene-husmor

    Fikspunktet i familien March er den djærve alene-husmor, pænt gestaltet af Susan Sarandon. Men ligesom det er tilfældet med alle de øvrige små og store pige/kvinde-roller, er også Sarandons glansbillede-rosenrød og helt uden nuancer.

     

    Udtalt pigefilm

    Måske en udtalt pigefilm, men uanset er det en reel følelse, at der mangler kød, blod, sved, tårer og bare en anelse bid i fortællingen. Thomas Newmans "nuttede" underlægningsmusik sørger for det sidste pift velduft. "Litte Women" vinder noget terræn på sit tæt befolkede stjernegalleri. Her i 1994 var de fleste af pigerne og de unge kvinder/mænd kommende stjerner.



    Anmeldt i 2020 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1994, USA, Drama, Romantik, Børn på film, Teenagere, Coming of Age, 115 min.

    Dansk titel: Pigebørn
    Instr: Gillian Armstrong Prod: Denise Di Novi Manus: Robin Swicord Baseret på: roman af Louisa May Alcott Foto: Geoffrey Simpson Klip: Nicholas Beaubaum Mus: Thomas Newman
    Priser
    • AAN - Bedste skuespillerinde (Ryder)
    • AAN - Bedste musik
    • AAN - Bedste kostumedesign