A nagy füzet (2013)

    To enæggede 13-årige tvillinger bliver mod slutningen af 2. verdenskrig plantet hos deres alt andet end kærlige bedstemor, og en bevidst hærdelsesproces går i gang.


    SILKEBLØD FØLELSESKULDE

    Utraditionelt fortalt (anti)krigsdrama, hvor krigen er en væsentlig, men i store træk usynlig baggrund. Rædslerne, knapheden og manglen på kærlighed står malet i de markante drengeportrætter – de enæggede tvillinger, der af deres bedstemor kaldes "horeungerne".

    To børn parkeres
    Bedstemor kommer meget mod sin vilje til at tage sig af de to drenge, da moren er nødt til at få dem parkeret et sted, mens krigen raser på sit sidste år.

    Ingen kærlighed
    Der er ingen synlig kærlighed til stede. Drengene er kun i vejen. Det er med dette udgangspunkt, de to brødre beslutter sig for at hærde hinanden: Krop og sjæl skal gradvist styrkes, så de bedre kan udholde både bedstemor, manglen på kærlighed og den fremrykkende krig.

    Silkeblød følelseskulde
    Christian Berger indfanger i sin maleriske fotografering dette kolde fornuftsægteskab, så smerten er til at tage og føle på. Silkeblød følelseskulde, med andre ord.

    Markant udtryk
    Det er i det hele taget i det markante visuelle udtryk, at filmen rummer en helt igennem rørende melankoli, en stemning, der stærkt underbygges af det diminutive lyddesign og fraværet af musik.

    Bevidst ordknaphed
    Dialog er her ikke meget af, ordknapheden er et bevidst og vellykket virkemiddel til at fremhæve drengenes sammenbidthed og determination udi kunsten at kunne modstå og opbygge et fysisk og mentalt panser.

    Selvmodsigende skønhed
    Den selvmodsigende skønhed opstår i billederne og i filmens meget stærke mentale gennemslagskraft, når tvillingedrengene som oftest er i knivskarp fokus med deres dybest set sårede øjne, der siger langt mere end ord.

    Håbløshedens lydbillede
    Her er vigtigheden af troværdigt skuespil selvfølgelig åbenlys, og László og András Gyémánt er store fund i den unisone børneoplevelsesverden med krigen som håbløshedens baggrundslydbillede.

    Usympatisk portræt
    Også bedstemor er stærk i den erfarne Piroska Molnárs nærved til perfektion usympatiske portræt. Og Ulrich Thomsen præsterer nuanceret og lidt uforudsigeligt som den nakkeskadede tyske officer, der får et godt øje til de to drenge.

    Helt sin egen
    Uforudsigelig, rørende og gennemgribende dyster er "A nagy füzet" en følelsernes film. Overraskende i sin ægthed og på alle måder helt sin egen.



    Anmeldt i 2015 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2013, Ungarn, Krigsdrama, Krig, Coming of Age, Teenagere, 112 min.

    Dansk titel: Det store stilehæfte
    Instr: János Szász Prod: Pál Sándor, Sándor Söth Manus: András Szekér, János Szász Baseret på: roman af Agota Kristof Foto: Christian Berger Klip: Szilvia Ruszev