Die andere Heimat – Chronik einer Sehnsucht (2013)
Midt i 1800-tallet drømmer en fattig og romantisk tysk landdreng om at bryde ud af hverdagen og rejse til Sydamerika.
DRØMME I SVØB
Fire timers knivskarphed uden finesse: "Die andere Heimat" er en tour de force i gennem-æstetiseret form over indhold.
Et særligt publikum
Det er hér, et særligt segment af filmtilskuere falder bagover med foldede hænder i himmelsk begejstring. Ord som fantastisk, fremragende og mesterlig fyger gennem biografsalen som vindhekse på afveje.
Det gyldne snit
Og det er ganske vist: 81-årige Edgar Reitz' biograf-prequel til de i Tyskland højt skattede hjemstavns-tv-produktioner er en flot film. Visuelt elegant og rent kompositorisk altid præcis i det gyldne snit.
Formfikseret
Men at kalde "Die andere Heimat" for et mesterværk ville ikke alene være at tage munden alt for fuld, det ville også være at blåstemple en helt igennem formfikseret film som stor kunst.
Vanskelig længsel
I midten af 1800-tallet præges dagligdagen af fattigdom og kedsomhed i en lille tysk by. Den unge Jakob drømmer sig til det forjættede Sydamerika, men må erfare, at drømme ikke altid går i opfyldelse.
Svært stillestående
Et kort resume til en film, der varer nærved fire timer. Ikke desto mindre er det egentlig meget opsummerende for handlingen. Og samtidig en understregning af, at stillestående ikke altid er godt.
Et form-mantra
I Edgar Reitz' filmunivers er det stillestående en slags mantra: Ikke at det er søvndyssende, men igen er fokus fuldkommen på det stilleståendes form – fraværet af overraskelser fører handlingen ud ad et sidespor, der i overført betydning ender i et stort blinkende skilt: Jeg er auteur.
Æterisk ukonkret
At handlingen er barsk, dyster og farveløs former heller ingen troværdig dramatik. Begivenhederne driver af det sværmerisk og æterisk ukonkrete, fremhævet i lange ryk af den akavet minimalistisk-avantgardistiske underlægningsmusik, der generer voldsomt fra første scene: Magien tages ud af det tilsyneladende nærvær i den knivskarpe og voldsomt perfektionistiske fotografering: Musikken afvæbner og distancerer. Dikterer og forvirrer.
Farvelagte detaljer
Og at der allerede tidligt i filmen opstår et uventet "raffinement" i form af små farvelagte detaljer i det ellers udsøgt sort/hvide univers vidner om en vaklen snarere end om mod, når det kommer til at bryde det stramme narrative jerngreb.
Indesluttet mørke
Det kommer ganske enkelt til at fremstå billigt, ja, proletarisk: Hvorfor i alverden give en glohed hestesko eller et hurtigt oplyst stykke mølædt tapet farve, når hele stordramaet i dén grad slår sig op på fortidens forarmede og indesluttede mørke?
Mat æstetisering
Der er noget "Kejserens nye klæder" over filmoplevelsen: Det er ikke en film, man kan lade sig komplet bjergtage af, det er ikke en film, der er gennemført på nogen måde. Men den mat glimtende æstetisering og den lange spilletid forfører et næsen-i-sky-publikum ud på epikkens (lidt pinlige) overdrev.
Betingelsesløst smukt
Der er stof til to stjerner i Gernot Rolls sublime fotografering alene. Alt andet lige er indfangelsen af fortidens små og store synder – og stemninger – betingelsesløs smuk. Og der er ind imellem glimt af ærlighed i det bredspektrede galleri af skuespillere, selvom ingen rolle har det nødvendige nærvær i en historie i filmformens magt.
Forført af form alene?
Tilbage sidder unægtelig en lidt besk smag i munden. Spørgsmålet: "Hvorfor" melder sig i langt højere grad end alle mulige svar. Måske allermest, fordi den gode historie udebliver, og tilskueren er blindt tvunget til at lade sig forføre af form alene.
Anmeldt i 2015 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2013, Tyskland, Drama, Historie, Romantik, 225 min.
Dansk titel: Die andere Heimat – en fortælling om længsel- Jan Dieter Schneider (Jakob Simon)
- Antonia Bill (Jettchen Niem)
- Maximilian Scheidt (Gustav Simon)
- Marita Breuer (Margarethe Simon)
- Rüdiger Kriese (Johann Simon)
- Werner Herzog (Alexander von Humboldt)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AAN - Bedste makeup