La bête humaine (1938)

    En hårdt prøvet togfører forelsker sig i en yndig kvinde, men hun er del af et mordkomplot og har svært ved at finde ro og kærlighed.


    MESTER PÅ SKINNER

    Jean Renoirs "La bête humaine" regnes af rigtig mange kritikere som den franske mesters bedste film, og man forstår da også godt den tidløse historie og den alt andet lige sublime indpaknings appeal. Baseret på en roman af Émile Zola fortælles en betændt historie om kærlighed, begær, mord og alkoholmisbrug, men det er ikke filmens psykologiske kærlighedsdramatik, der er dens force. Det er derimod miljøskildringerne.

     

    Poetisk realisme

    Renoir var på højden af sin poetiske realisme, da han skrev manuskriptet på baggrund af Zolas bog. Poesi og realisme nærmest emmer ud af scenerne takket være den ihærdigt manifesterende perspektivering på miljø- og karaktertegningerne fra allerførste billede.

     

    Legendarisk åbningssekvens

    Den lange og legendariske åbningssekvens, hvor vi præsenteres for en sublimt mekanisk-rytmisk togrejse, sætter os således bedre end tusind ord og fagter i forbindelse med historiens hovedrollefigur, Jean Gabins Jacques Lantier, når han sammen med en kollega driver damplokomotivet frem gennem landskaberne.

     

    Togets egen musik

    Turen med toget er i sig selv et mester- og kunstværk, som mange filmskabere siden har forsøgt at gøre Renoir kunsten efter. Her er i øvrigt ingen underlægningsmusik, for der er så alt rigeligt støj fra togets fremdrift gennem tunneller, langs skrænter og på vej mod endestationen.

     

    Kriminaldramatisk romance

    Men "La bête humaine" er først og fremmest en kriminaldramatisk romance, der væver Lantier og Simone Simons Séverine Roubaud ind i en morderisk affære. Det komplicerer filmen, for meget af det atmosfæremættede går (tog)fløjten i skiftet fra location- til studieoptagelser.

     

    I en teatralsk retning

    Det står lettere utroværdigt og meget tungt hen, når kærlighedstwists med højtbelagt mordplot forsøges afviklet i samme elegante flow. Atmosfæremætningen går i en teatralsk retning, skuespillet vander tilsvarende ud, og man længes tilbage til det mekanisk-rytmiske, der så eminent driver filmens begyndelse.

     

    I sit rette element

    Midt i mordkomplottet glæder man sig over en velafbalanceret præstation af Fernand Ledoux, en lidt vag mandefigur, der skal forsøge at matche Simone Simons måske-femme fatale. Bedst er Jean Gabin, særligt i de heldigvis mange scener, hvor han er i sit rette element - på skinner.



    Anmeldt i 2019 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1938, Frankrig, Krimi, Drama, Romantik, Tog på film, 100 min.

    Dansk titel: Menneskedyret
    Instr: Jean Renoir Prod: Raymond Hakim, Robert Hakim Manus: Jean Renoir Baseret på: roman af Émile Zola Foto: Curt Courant Klip: Suzanne de Troeye, Marguerite Renoir Mus: Joseph Kosma
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation