Egy nap (2018)

    En mor til tre oplever en hektisk dag, hvor tvivlen melder sig på store eksistentielle spørgsmål.


    HVERDAGENS SMERTE

    Zsófia Szilágyi spillefilmsdebuterer her elegant, velovervejet og afmålt med en film om "hverdagens kedelige udfordringer", som hun selv på forhånd var i tvivl om havde et potentiale blandt almindeligt dødelige biografgængere.

     

    Fint balancerede budskaber

    Med flere festivalpriser, bl.a. i Cannes, beviser Szilágyi i hvert fald filmens cineastiske værd, men "Egy nap", der på dansk betyder en dag, er ikke kun en film for filmspidser – med sine fint balancerede budskaber står den stærkt for alle med et helt almindeligt hverdagsliv, og dem er vi jo en del af.

     

    En enkelt dags drama

    Anna er mor til tre og bor med sin mand og børnene i en lejlighed i Budapest. Vi fornemmer tydeligt, at det går sløjt med parrets økonomi, så indkøbene skal overvejes nøje. Nu udspiller handlingen sig over blot en enkelt dag – heraf titlen – men kunne ligeså godt have strakt sig over uger eller måneder.

     

    Hverdagens æstetik

    Det er nemlig en film fortalt i hverdagens æstetik. Zsófia Szilágyi indkapsler alle de små stemninger i billede og særligt lyd, som vi alle kender fra det moderne vestlige liv: Elkedlen får lov at koge larmende færdigt i baggrunden, mens Anna og manden snakker ved spisebordet. Vaskemaskinen snurrer, opvaskemaskinen skal tømmes, børnene er i bad.

     

    Ikke kun bagateller

    Men der er mere på færde henover handlingens ene dag end de blotte bagateller. Anna er i krise – måske ubegrundet – med mistanke om, at manden har en affære. Det bruger hun al dagens energi på, hvilket ikke mindst børnene får at føle med en tiltagende fraværende og temperamentsfuld mor.

     

    Uden omsvøb

    Filmen lader ikke moraler eller facit tykt understrege. Det er overladt til tilskueren at drage konklusioner og forme perspektiver. Filmen fortæller hverdagsdramaet helt uden omsvøb, og mødet med Annas svære dag er derfor helt igennem en oprigtigt fascinerende og ærlig affære – stort set helt fritaget for underlægningsmusik i et knivskarpt lyddesign.

     

    Indre uro og frustration

    Zsófia Szamosi er fuld af indre uro og frustration i den flotte hovedrollepræstation, og de tre børn er eminent castet og instrueret – virkelig en flot bedrift af debutantinstruktøren.



    Anmeldt i 2018 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2018, Ungarn, Drama, Børn på film, 99 min.

    Dansk titel: One Day
    Instr: Zsófia Szilágyi Prod: Edina Kenesei, Ágnes Pataki Manus: Réka Mán-Várhegyi, Zsófia Szilágyi Foto: Balázs Domokos Klip: Máté Szórád Mus: Máté Balogh
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • CPH - New Talent Grand PIX-nominering
    • CAN - FIPRESCI Prize
    • CAN-N - Golden Camera-nominering
    • CAN-N - Critics' Week Grand Prize-nominering