Flaskepost fra P (2016)
To kriminalbetjente må dybt ind i sekteriske baner for at optrevle en børnekidnapper- og morder. Forhåbentlig før han har fået skovlen under næste offerkuld.
KLAMSVEDT KRIMI
Sammenhængende film:
Kvinden i buret (2013)
Fasandræberne (2014)
Tredje skud i trilogien baseret på Jussi Adler-Olsens krimier er også den mest vellykkede. Lidt mindre ramasjang, lidt mere afbalancerede armbevægelser og et tilpas twisted plot med fuldpakken af sekteriske intriger, børnemishandlinger og fortielser.
Generel midtvejs-nedsmeltning
Kriminalbetjent Carl Mørck har været lidt væk fra det hele efter en generel midtvejs-nedsmeltning, men nu kommer han ligeså stille på banen igen, og det er der hårdt brug for. Det viser sig nemlig, at det barnlige råb om hjælp, som er blevet fundet i en flaskepost, har mere end hold i virkeligheden.
Selvudråbt leder
Snart står det klart, at en selvudråbt sekterisk leder driver sit rettroende vanvid noget længere, end Vorherre kan billige. Han kidnapper ganske enkelt børn fra sektens sagesløse forældre og aftvinger dem store pengebeløb, hvis poderne igen skal komme hjem i folden.
Holdt i et jerngreb
Men mange af forældrene tør ikke sige hverken fra eller til, totalindfanget af sektens stramme greb, så det er først mange år efter de første overgreb, at politiet og hermed Carl Mørck og assistenten Assad kommer på sporet af ugerningerne.
Klamsvedt krimisaft
Der er en god portion klamsvedt krimisaft i skildringen af det glade religiøse vanvid - et tema med uudslukkelig mulighed for variationer, ikke mindst i kriminalregi. Pål Sverre Hagen udgør en nogenlunde troværdig norsk superskurk, udmærket instrueret af landsmanden Hans Petter Moland.
Smækfyldt med klichéer
Makkerskabets op- og nedture mellem Lie Kaas og Fares er behageligt nok tonet lidt mere ned til fordel for det egentlige krimiplot, men filmen er stadig så smækfyldt med genreklichéer og stereotyper i persongalleriet, at det ind imellem er lige ved at kamme over.
Bombastiske stilvalg
Der er stadig nærved fuldt blus på brummelyddesignet og den musikalske underlægning, men dette tredje kapitel står lige tanden stærkere i kernehistorien til at udglatte det ellers bombastiske stilvalg, der tangerer Hollywoods.
Fremmer forståelsen
Overdrivelser fremmer forståelsen, ind imellem i balance, andre gange i det outreredes tjeneste. Lie Kaas har fine øjeblikke som betjent i eksistentiel krise, ellers er det ikke en film præget af helt eminente præstationer.
Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2016, Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Krimi, Thriller, Børn på film, 112 min.
Dansk titel: Flaskepost fra P- Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck)
- Fares Fares (Assad)
- Pål Sverre Hagen (Johannes)
- Jacob Lohmann (Elias)
- Johanne Louise Schmidt (Rose Knudsen)
- Jakob Oftebro (Pasgård)
- Signe A. Mannov (Lisa)
- Søren Pilmark (Marcus Jacobsen)
- Michael Brostrup (Børge Bak)
- Morten Kirkskov (Lars Bjørn)
- Lotte Andersen (Mia)
- Benjamin Kitter (Mikrobiologisk tekniker)
- Maria Rossing (Rebecca)
- Laura Bro (Forstanderinde)
- Armin Rohde (Religiøs leder)
- Niels Weyde (Betjent)
- Johannes Lassen (Betjent)
- Amanda Collin (Rakel)
- Zeino Macauley (Politibetjent)
- Kenth Rosenbert (Hospitalsvagt)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- BD - Streaming-prisen
- RB-N - Bedste manuskript
- RB-N - Bedste skuespiller (Kaas)
- RB-N - Bedste birolleskuespiller (Fares)
- RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Collin)
- RB-N - Bedste kostumedesign
- RB-N - Bedste klipning
- RB-N - Bedste musik