Faster (2010)

    Et granitudhugget muskelbundt er på hævntogt blandt hårdkogte kriminelle. Efter en tur i fængsel er der kun én plan: At hævne mordet på brormand.


    ULTRADUMT

    Denne actionfilms helt lyder navnet Driver, og det gør han, fordi han er langt bedre end gennemsnittet til at dreje på rattet og træde på speederen. Derfor blev han også brugt som chauffør under et bankrøveri – men noget gik galt, og brormand blev dræbt og Driver sat bag tremmer.

     

    Besat af hævn

    Da Driver igen er på fri fod, er han besat af tanken om hævn. Heldigvis har han gode kort på hånden, for hans hurtighed gælder ikke kun med fire hjul under rumpetten – han kan også sende knytnæver, knive og patroner af sted med lynets hast.

     

    Udtryks- og samvittighedsløs

    Dwayne Johnson er i dén grad en klippe i hovedrollen – udtryksløs, tanketom, samvittighedsløs. Og filmen dyrker den dumme helt og hans mange ofre uden at skele til det tilsvarende dumme og flade plot med den bundløse mængde af actionstereotyper.

     

    Mere primitiv end potent

    Det former en film, der er mere primitiv end potent, og som efterhånden roterer med så mange omdrejninger i minuttet, at selv den mest hærdede genrefilmfan trænger til fred og fordragelighed.

     

    Ender blindt i det platte

    Havde den hæsblæsende action været renere og bare en kende mere sofistikeret, havde ”Faster” ganske givet haft et drejningsmoment fuld af både potens og vejgreb – men i George Tilman Jr.s iscenesættelse drejer filmen hurtigt ind ad et spor, der ender blindt i det formfuldendt platte.

     

    Har vi ikke set dén før?

    Billy Bob Thornton har sneget sig med på rollelisten i en biroller som fordrukken, stofmisbrugende politimand sådan lige på de sidste arbejdsdage inden pensionen (har vi set dén før?) Ikke nogen interessant karakter, men dog den bedst spillende på rollelisten.

     

    Lydmæssigt proppet

    ”Faster” er proppet til bristepunktet med smarte lydeffekter og svulstigt udspartlende musik – mens kameraføringen og klipningen hopper og danser i en nærved ultimativt kaotisk nonsens.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024