Nieve negra (2017)

    Efter at være blevet beskyldt for at slå sin lillebror ihjel, har storebror valgt at slå sig ned helt alene i bjergene.


    SORT SOM SNE

    Det kniber med idyllen i ødemarken, da Marcos og hans nygravide kone kommer på uanmeldt besøg hos Marcos’ bror i Patagonien. For brormand Salvador er ikke venligt stemt over for nogen form for gæster, og han tåler kun sin brors nærvær i meget begrænset omfang.

     

    Et jagtskud?

    Marcos vil gerne begrave faderens aske i lillebroderens grav. Mange år tidligere blev denne lillebror skudt, angivelig som et uheld under en familiejagt. Men det er kun Salvador, der ved, hvor graven er, og da først asken er begravet, er det ud af vagten for Marcos og lillemor.

     

    Dødbider & vendekåbe

    Marcos ville ellers også gerne have drøftet muligheden for at sælge landstedet. Der er nemlig blevet budt i omegnen af $10 mio., men heller ikke dette emne er nemt at bringe op for dødbideren og vendekåben Salvador.

     

    Bjergtagende kulisse

    ”Nieve negra” vinder meget terræn på sin decideret bjergtagende argentinske kulisse og har i Arnau Valls Colomers fotografering en helt fantastisk ambassadør for landskabets storhed. Et par af transportscenerne med vekslende perspektiveringer minder lidt om åbningsscenen i Kubricks ”The Shining”, og det siger en del.

     

    Svær at omgås

    Der er dog slagsider i historien, der gør den vanskelig at omgås. Salvadors humør er vekslende, men primært sort som sne, for nu at blive i filmtitlens billedsprog. Filmens humør er tilsvarende mørkt og vokser sig nærmest til en byld, der blot venter på at eksplodere i klæbrig puds.

     

    Stor fortællelyst

    For selvom den universelle thriller-dramatik er veludført og nervepirrende, er det overfortællingen, der gør ”Nieve negra” noget vanskelig at omgås – særligt hen imod det hysteriske klimaks. Men i små og store glimt rummer filmen stor fortællelyst og tilsvarende evner.

     

    Vildskabens kulisse

    Mange af scenerne står lydmæssigt på egne og smukt usikre ben, kun flankeret af en vildskabens kulisse, såsom træklyde ved tiltagende vind. Til andre tider stjæler musikken desværre i for høj grad billedet, og det forekommer helt unødvendigt, særligt når man har oplevet styrken i den mere rå og autentiske opsætning.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2017, Argentina, Spanien, Drama, Krimi, Thriller, 90 min.

    Dansk titel: Black Snow
    Instr: Martin Hodara Prod: Adolfo Blanco, Pablo Bossi, María Luisa Gutiérrez, Axel Kuschevatzky Manus: Leonel D'Agostino, Martin Hodara Foto: Arnau Valls Colomer Klip: Alejandro Carrillo Penovi Mus: Zacarias M. de la Riva
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation