Baby Boom (1987)

    En succesfuld karrierekvinde forsinkes i sine gøremål af et uventet arvestykke - og bliver blød om hjertet.


    VAMMEL AMERIKANA

    En rigtig sukkeramerikaner, hvori der ikke sker noget, uden at man ved det længe forinden. Men der er alligevel visse kvaliteter i den uopfindsomme og Golden Globe-nominerede film, der gør den passabelt morsom i perioder.

    Hyperaktiv arbejdsnarkoman
    Diane Keaton spiller den hyperaktive arbejdsnarkoman J.C. Wiatt, der ikke har meget andet i hovedet end investeringer og dollars i bunkevis. Midt om natten (som det altid er tilfældet på amerikanske film) ringer en rar tante til J.C.

    Hvad har jeg arvet?
    Forbindelsen er meget dårlig, så J.C. når aldrig at opfatte det vigtigste i samtalen - nemlig: Hvad har hun egentlig arvet af sin netop afdøde fætter?

    En halv-datter på slæb
    Men J.C. regner selvfølgelig med en million eller mere, da hun er af en rig familie. I lufthavnen bliver hun imidlertid prakket en lille, yndig pige ved navn Elizabeth på, angiveligt en art "halv-datter". Trods modvilje tager hun pigen med til et vigtigt møde, fast besluttet på at skaffe Elizabeth adoptivforældre dagen efter.

    Karrieren smuldrer
    Fra nu af smuldrer J.C.s karriere stille og roligt. Efterhånden dropper cheferne hende, fordi barnet på slæb har gjort hende for ustabil og useriøs. Også bollevennen beder hende flytte.

    Et bedre liv
    Fast besluttet på at få et bedre liv som afslappet B-menneske, flytter J.C. med Elizabeth til en lille landsbyflække i et tilsyneladende idyllisk hus. Men det går ikke så godt, og J.C. længes hurtigt tilbage til sin karrieretilværelse i New York.

    Hjemmelavet babymos
    Hun starter salg af hjemmelavet babymos, en forretning, der snart skal vise sig at give gode indtægter. Så gode, at et kæmpefirma fra J.C.s tidligere arbejdsplads tilbyder hende $3 millioner. Samt gratis lejlighed og en årlig bonus på 150 %.

    Alt er lykke og leg
    J.C. må lige ud på toilettet - men det er ikke for at pudre næse, men for at samle sig og erkende, at hun vil takke nej til tilbuddet, for hjemme i landsbyen venter en charmerende dyrlæge og en glad halvdatter, og så er alt jo lykke og leg..?

    Ekstreme klip i tid
    Instruktør Charles Shyer benytter klip i tid uhyggeligt meget, og somme tider spolerer det filmens potentielle muligheder. Fx er det meget lidt morsomt først at se babyen sidde i den høje stol og pløre lidt spaghetti med kødsovs ud på bordet - KLIP - hele huset er smurt ind i sovs - HELE HUSET, ALT!

    Dårlig komediekunst
    Der er mange tilsvarende eksempler på dårlig komediekunst i filmens første tre kvarter. I filmens anden halvdel går det lidt bedre. Her lykkes det faktisk at forme op til flere vellykkede vittigheder. Det havde man bestemt ikke ventet efter en halv time, hvor en enkelt stjerne var højeste bud på "Baby Boom".

    Linjerne trukket tydeligt op
    Bill Contis underlægningsmusik er en tydelig medspiller i det opskruede og hektiske komedieunivers og gør filmen en bjørnetjeneste ved at trække linjerne endnu mere tydeligt op.



    Anmeldt i 1992 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1987, USA, Komedie, Romantik, Børn på film, 103 min.

    Dansk titel: Baby Boom
    Instr: Charles Shyer Prod: Nancy Meyers Manus: Nancy Meyers, Charles Shyer Foto: William A. Fraker Klip: Lynzee Klingman Mus: Bill Conti
    Priser
    • GG-N - Bedste film
    • GG-N - Bedste skuespillerinde (Keaton)