Et eventyr om tre (1954)

    Tre unge mennesker er tæt på at træffe en desperat beslutning, men får i stedet nok at gøre med at redde hinanden.


    FRISKHED & FREMDRIFT

    Langt fra så ringe, som Morten Piil med sine 0 stjerner giver udtryk for i Gyldendals Filmguide. "Et eventyr om tre" er absolut ikke stor dansk filmkunst, men rummer alligevel en tidstypisk charme og en udpræget ro, der er værd at fremhæve.

    Tomhed og meningsløshed
    Historien tager udgangspunkt i tre unge menneskers følelse af tomhed og meningsløshed: Lise Ringheims ensomme kontordame, Bella, Henning Moritzens fortænkte student, Kjeld – og Poul Bundgaards Poul, firmaets yngstemand, som alle hundser med.

    En kollektiv redningsaktion
    Ingen af dem synes, noget som helst er særlig lykkeligt. Men disse tre unge mennesker tager hver for sig konsekvensen og træffer en desperat beslutning, som de lige skal til at fuldføre. I stedet vil tilfældet, at de får nok at gøre med at redde hinanden.

    Hans Hansens film
    Der står Hans Hansen på de fleste facetter af denne folkekomiske produktion. Forfatteren, teatermanden og komponisten var filmens producer og skrev desuden både manuskriptet og musikken.

     

    Lader meget tilbage at ønske

    Selvom plottet lader meget tilbage at ønske, er filmoplevelsen alligevel præget af friskhed og fremdrift, i skuespillet formøblet særligt af Poul Bundgaards kækt syngende og tiltagende djærve Poul. Men også Arthur Jensen – i en af sine få større filmroller – har en nuttet effekt på filmen og direkte indflydelse på de tre hovedrolleskæbner.

    Åleslank Bundgaard
    Bundgaard var her som 32-årig endnu åleslank, og selvom Arthur Jensen skal forestille at være lun på Lise Ringheims smækre Bella, er det meget tydeligt, at den homoseksuelle Jensen først for alvor er henført, når Bundgaard folder sig ud i klangfuld sang.

    Stilrent fotograferet
    Filmen er stilrent sort/hvid-fotograferet af Henning Bendtsen og Einar Olsen med flere fine locationoptagelser af Københavns gader og atmosfæremættet baggårdsvirksomhed. Som nævnt er "Et eventyr om tre" præget af en ro i fortællestilen, og dette skinner også igennem i billederne.

    Tarveligt kedelige sange
    Langt mere problematisk er de rent ud sagt tarveligt kedelige sange, som Hans Hansen lægger i stemmebåndet på Poul Bundgaard. Tilmed gentages særligt den ene i én uendelighed, selvom den ikke er værdig til blot en enkelt reprise.

    Positive overskrifter
    Anmelderne var nogenlunde ligelig fordelt på vægtskålen:, "Poesi og Parodi i kejtet Blanding, men ikke uden Talent", "Dog et Forsøg paa at lave noget helt andet", "God dansk Film", "Dansk Film med Idé", "God Underholdning – og meget mere end det", "Dansk Film over Gennemsnittet", "Hæver sig over dansk Films Gennemsnit" og "Den lune Ironi og godmodige Satire," lød det på positivsiden.

    Negative overskrifter
    "Lang og meningsløs dansk Filmvaudeville", "Melodien, der blev omgaaende væk", "Forloren Skildpadde", "Et dødkedeligt Eventyr", "Spildte Kræfter i mislykket dansk Film" og "Balancenummer uden Ligevægt," var blandt de negative overskrifter.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1954, Danmark, Komedie, Drama, 93 min.

    Dansk titel: Et eventyr om tre
    Instr: Svend Methling Prod: Hans Hansen Manus: Hans Hansen Foto: Henning Bendtsen, Einar Olsen Klip: Edith Schlüssel Mus: Hans Hansen