To vlemma tou Odyssea (1995)
En græsk filminstruktør trasker sit land tyndt i jagten på to uvurderlige filmspoler.
DVÆLEN FOR DE KRÆSNE
Man kan med rette kalde grækeren Theo Angelopoulos' "To vlemma tou Odyssea" for en storfilm af anderledes dimensioner. Ikke alene er den episk og lang, den er også særpræget, grænsende til det uklædelige.
En kontroversiel instruktør
En kontroversiel græsk filminstruktør vender tilbage til sit hjemland for at deltage i en filmfestival. Arrangementet bliver imidlertid aflyst på grund af nogle fanatikeres oprør.
Jaget og hadet
Men selvom instruktøren er jaget og hadet, trasker han upåvirket rundt i sin helt egen verden. Han er på jagt efter tre ufremkaldte og uvurderlige filmspoler fra de berømte filmbrødre Manakis.
Gennem hærgende krig
Det er jagten på disse spoler, der skildres i denne tre timer lange film. Turen går gennem det krigshærgede Balkan og bringer hele tiden instruktøren i fare. Men han er meget fast indstillet på at få fingre i filmspolerne.
Ikke de store udsving
Handlingsmæssigt rummer filmen ikke de store udsving. Historien er hurtigt fortalt til ende. Det kan derfor undre, at filmen skal være så uoverkommeligt lang. Instruktøren Angelopoulos kan ikke udelukkende i filmisk udsøgt delikate billeder fastholde tilskueren. Det bliver rent faktisk kedeligt.
Upoleret spil
Harvey Keitel spiller flot og upoleret i den dominerende hovedrolle. Samtlige biroller besiddes af ukendte navne, og kun enkelte træder lidt i karakter. Skildringen af krigen på Balkan er realistisk og troværdig og udgør filmens stærkeste sekvenser.
Anmeldt i 1998 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1995, Grækenland, Frankrig, Italien, Tyskland, Storbritannien, Jugoslavien, Bosnien/Hercegovina, Albanien, Rumænien, Krigsdrama, 167 min.
Dansk titel: Odysseus' blik- Harvey Keitel (A)
- Maia Morgenstern ("Odysseus"' kone)
- Erland Josephson (S., filmmuseets kurator)
- Thanassis Vengos (Taxachauffør)
- Yorgos Michalakopoulos (Journalist)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- CAN - Grand Jury Prize
- CAN - Fipresci Prize
- CAN-N - Palme d'Or-nominering