Spotlight (2015)
Journalisterne på Boston Globes "Spotlight"-afdeling er gået i gang med at afdække en mulig pædofili-skandale i den katolske kirke – og chokeres snart af omfanget.
JOURNALISTISK TÆFT
Journalistisk tæft og intensitet: Den dobbelte Oscar-vinder "Spotlight" genfortæller forbilledligt det virkelige livs omfattende børnemishandlings-sag i den katolske kirke, sådan som journalisterne på Boston Globe afdækkede den i starten af 2000’erne.
Roligt tempo
Fortalt i et roligt og afventende tempo opnås en virkningsfuld kontrast til det højintense arbejde med at få samlet brikkerne. Hvis man på avisen regnede med en god håndfuld mulige seksualforbrydere, bliver man snart både overrasket og chokeret.
En nærmest uoverkommelig opgave
Snart står det nemlig klart, at der alene i Boston er op imod 100 katolske præster, der kan have forgrebet sig på børn. En næsten uoverkommelig opgave, særligt når man også skal træde uhyre varsomt i omgangen med den magtfulde kirke og alle dens mæcener.
Gennemtroværdig formidling
En mindre hær af knalddygtige skuespillere sørger for den gennemtroværdige formidling af det på én gang journalistisk og eksistentielt højintense arbejde. Anført af en velspillende Mark Ruffalo og med markante birollepræstationer af blandt andre Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber og Stanley Tucci. Fælles for de fleste præstationer gælder dog, at rollerne er levendegjort – men ikke til det udtalt funklende. Bedst lykkes det for Liev Schreiber som den – tilsyneladende – helt rolige Marty Baron.
Behageligt lydmæssigt underbelastet
På lydsiden er "Spotlight" behageligt underbelastet, og rigtig mange scener får lov at stå helt alene, uden musik. Dramaet har nok intensitet i sig selv, og det er godt set af den dygtige instruktør Tom McCarthy. Således er det en fornøjelse at følge journalisternes flertydige kamp – ikke mindst mod uret – i de indledende aha-oplevelser i mødet med pædofiliskandalen.
Tydelig spændingskurve
Det er en filmisk bemærkelsesværdig bedrift med en så konstant spænding baseret på et tema uden de store variationer. Spændingskurven er selvfølgelig til at få øje på, og enhver ønsker sammen med journalisterne, at sandheden må komme frem, før det går ud over endnu flere børn.
Virkningsfuld kontrast
Den konstante spænding opstår i høj grad indefra og som følge af nævnte kontrast mellem indre højspænding og ydre stoisk ro. Med andre ord en lang række begavede til- og fravalg, der fungerer optimalt i de allermest dramatiske scener.
Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2015, USA, Drama, Krimi, Historie, Biografi, 128 min.
Dansk titel: Spotlight- Mark Ruffalo (Mike Rezendes)
- Michael Keaton (Walter Robinson)
- Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer)
- Liev Schreiber (Marty Baron)
- John Slattery (Ben Bradlee, Jr.)
- Stanley Tucci (Mitchell Garabedian)
- Billy Crudup (Eric Macleish)
- Paul Guilfoyle (Pete Conley)
- Len Cariou (Cardinal Law)
- Jamey Sheridan (Jim Sullivan)
- Mark Falvo (Boston Red Sox Fan)
- Rosemary Howard (Boston Globe Staff)
- Casey McNeal (Globe Reporter)
- Richard Jenkins (Richard Sipe (stemme))
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AA - Bedste film
- AA - Bedste manuskript
- AAN - Bedste birolleskuespiller (Ruffalo)
- AAN - Bedste birolleskuespillerinde (McAdams)
- AAN - Bedste instruktør
- AAN - Bedste klipning
- GG-N - Bedste film
- GG-N - Bedste instruktør
- GG-N - Bedste manuskript