The Grapes of Wrath (1940)
Efter fire år bag tremmer vender en mand tilbage til sin fødeegn, kun for at opdage at familien er fordrevet og på vej til Californien.
JOHN FORD-MESTERVÆRK
Sjældent har Hollywood produceret en så bevægende og stoflig film, der i alle sine fortællermæssige aspekter giver en følelse af nærhed og hjertelighed af nærmest bibelske dimensioner: af jord er du kommet, til jord skal du blive.
Stærk & mættet
Det stoflige, at man nærmest føler filmen på egen krop, ligger i meget høj grad i Gregg Tolands sublime sort/hvide fotografering, der er stærk og mættet i sin intense tilstedeværelse. Tidsbilledet, frustrationen, fattigdommen, håbet og længslen står malet i både ansigter og kulisser.
Kontrast-intensitet
Den stemningsmættede lyssætning giver historien en ekstrem kontrastmættet intensitet: ingen scene er belyst tilfældigt eller forkert. Der ligger dybe kunstneriske overvejelser bag John Fords belysning, og sjældent har man set så fuldendt belyst en film.
Visuel genistreg
Nunnally Johnson har med meget stor indsigt og forståelse for John Steinbecks højt elskede roman adopteret den tragiske historie til en stærkt bevægende visuel genistreg. I John Fords iscenesættelse bliver hver scene så forførende, at kærligheden til filmen bliver fuldkommen.
Øde & forladt
Tom Joad (Henry Fonda) vender efter fire år bag tremmer tilbage til sin fødeegn for at gense sine forældre, kun for at finde barndomshjemmet øde og forladt. I huset gemmer sig dog en temmelig vanvittig bekendt, der skjuler sig fra de myndigheder, der har fordrevet bønderne fra landet.
Flugten fra virkeligheden
Toms forældre planlægger sammen med en række andre lokale, der nu har mistet deres bolig, at drage til Californien, hvor de har læst, at der er gode penge at tjene ved at plukke bær og frugter.
Overlæsset lastbil
I en overlæsset lastbil rejser familien og vennerne nu af sted gennem landet og krydser mange stater på deres vej. De bliver tvunget til at overnatte på usle lejrpladser, og snart kommer det frem, at der formodentlig slet ikke er noget arbejde at få i Californien..
Spil uden sidestykke
Ikke bare Henry Fonda leverer en af karrierens bedste præstationer, også et hav af birollespillerne overbeviser i deres naturlige og indfølte spil: Jane Darwell som moderen, Charley Grapewin som bedstefaderen og John Qualen som Muley Graves.
Uden sidestykke
"The Grapes of Wrath" kan med rette kandidere til titlen som Hollywoods mest bevægende film; et resultat af samspillet mellem sublim teknik, fuldkommen menneskelig indsigt og skuespil uden sidestykke.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1940, USA, Drama, Historie, 127 min.
Dansk titel: Vredens druer- Henry Fonda (Tom Joad)
- Jane Darwell (Ma Joad)
- John Carradine (Casy)
- Charley Grapewin (Grandpa Joad)
- Dorris Bowdon (Rose-of-Sharon Rivers)
- Russell Simpson (Pa Joad)
- O.Z. Whitehead (Al Joad)
- John Qualen (Muley Graves)
- Eddie Quillan (Connie Rivers)
- Zeffie Tilbury (Grandma Joad)
- Frank Sully (Noah Joad)
- Robert Shaw (Gas Station Attendant)
- Frank Darien (Uncle John Joad)
- Robert Homans (Spencer)
- Lee Shumway (Deputy)
- Jack Pennick (Camp Helper)
- Joe Santos (Ranch Foreman)
- Ward Bond (Needles Policeman)
- Frank O'Connor (Deputy)
- Steve Pendleton (Gas Station Man)
- Ralph Dunn (Deputy)
- Pat Flaherty (Deputy)
- Max Wagner (Guard)
- Irving Bacon (Driver)
- Darryl Hickman (Winfield)
- Erville Alderson (Arkansas Storekeeper)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AA - Bedste birolleskuespillerinde (Darwell)
- AA - Bedste instruktør
- AAN - Bedste film
- AAN - Bedste skuespiller (Fonda)
- AAN - Bedste manuskript
- AAN - Bedste lyd
- AAN - Bedste klipning