Otte Akkorder (1944)
En grammofonplade med Chopins vals i cis-mol skifter hænder og bliver bindeled mellem en række københavnske skæbner.
SERIØST GENNEMBRUD
Instruktøren Johan Jacobsen debuterede på den seriøse filmscene efter en række komedier med dette fintfølte og rørende drama, der tager udgangspunkt i Chopins vals i cis-mol.
Raffineret pladebytte
På raffineret vis skifter grammofonpladen med værket hænder, så det binder en række københavnerskæbner sammen. På kryds og tværs af byens akser bliver Chopin genstand for glæde, postyr, kærlighed eller svig og smerte.
Intelligent iscenesættelse
Der ligger i Johans Jacobsens sælsomt afdæmpede og stilistisk dybt raffinerede iscenesættelse en række kvaliteter, der var unikke og banebrydende for datidens danske film og som den dag i dag står som en af dansk films mest intelligente.
En egen stille fortryllelse
Der er ingen ekstreme dramatiserende virkemidler. Jacobsen holder sig til kameraets og skuespillets egen stille fortryllelse, der i de rette hænder er filmens stærkeste virkemidler.
Spring mellem skæbner
I kraft af manuskriptets spring mellem de forskellige skæbner, der skal møde Chopins vals, er det svært for filmen helt at opretholde en konstans i stemning og skuespil. Ikke at det generer, at Jacobsen blander glæde med smerte og kærlighed med sorg, det tilfører kun filmen en svævende uforudsigelighed.
Lidt for teatralsk
Lidt for teatralsk bliver Arvid Müllers manuskript dog ind imellem, og det er ikke alle skæbner, der er lige godt skildret. For eksempel bliver Ib Schønbergs korte optræden som direktør med forkærlighed for mindre piger skæmmet af nogle alt for bombastiske replikker, der falder uden for filmens omtalte lette stil.
Indsmigrende spekulant
Ærgerligt forekommer også Ebbe Rodes elles veloplagte spil som indsmigrende spekulant over for børnehavepædagogen, i det Rode fristes til eller pålægges at spille lige en tand for meget, så scenen ikke bibeholder den tilsigtede intimitet men bliver lettere klovnet.
Blandt de bedste akkorder
I filmens begyndelse glædes og røres man over at se Peter Malberg i karrierens måske mest sympatiske og afdæmpede rolle som spillelæreren, der bliver brændt af af sin verdens-pianist-ven. Ligeledes hører samspillet mellem Bodil Kjer og styrmanden Gunnar Lauring til blandt filmens bedste "akkorder". Her bevæger Jacobsen sig langt dybere ned i personkarakteristikken, og stemningen er fortryllende.
En musikalsk film
"Otte Akkorder" er måske Johan Jacobsens mest musikalske film - og denne musikalitet træder først og fremmest i karakter gennem den yderst sparsomme brug af Kai Møllers tidstypisk svulstige filmmusik. I stedet koncentrerer Jacobsen sig om det musikalske i selve skiftene mellem skæbnerne i filmen, altså den rent rytmiske fortælletekniske musikalitet, naturligt suppleret af Chopins iørefaldende vals.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1944, Danmark, Drama, Musik, 104 min.
Dansk titel: Otte Akkorder- Annelise Jacobsen (Datteren)
- Thyra Drostø (Frue til selskab)
- Erling Schroeder (Georg)
- Asbjørn Andersen (Johannes)
- Peter Malberg (Spillelærer Jørgensen)
- Bodil Kjer (Ellen)
- Gunnar Lauring (Poul)
- Poul Reumert (Jørgen Svane)
- Katy Valentin (Agnes Svane)
- Poul Reichhardt (Aksel Henriksen)
- Charles Wilken (Thomas)
- Petrine Sonne (Kogekone Elisabeth Sørensen)
- Inge Hvid-Møller (Gertrud Iversen)
- Eyvind Johan-Svendsen (Apotekeren)
- Ebbe Rode (Manfred Thomsen)
- Randi Michelsen (Emmy Knudsen)
- Helle Virkner (Grethe)
- Henry Nielsen (Pantelåner)
- Anna Henriques-Nielsen (Fru Petersen)
- Ib Schønberg (Direktør Steensen)
- Elith Pio (Viggo Jensen)
- Johannes Meyer (Værtshusholder Hansen)
- Olaf Ussing (Bartender)
- Poul Thomsen (Værtshusgæst)
- Buster Larsen (Bud)
- Hans-Henrik Krause
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation