Otte Akkorder (1944)

    En grammofonplade med Chopins vals i cis-mol skifter hænder og bliver bindeled mellem en række københavnske skæbner.


    ET SERIØST GENNEMBRUD

    Instruktøren Johan Jacobsen debuterede på den seriøse filmscene – efter en række komedier – med dette fintfølte og rørende drama, der tager udgangspunkt i Chopins vals i cis-mol.
     

    Raffineret pladebytte

    På raffineret vis skifter grammofonpladen med værket hænder, så det binder en række københavnerskæbner sammen. På kryds og tværs af byens akser bliver Chopin således genstand for glæde, postyr, kærlighed... eller svig og smerte.

    Intelligent iscenesættelse

    Der ligger i Johans Jacobsens sælsomt afdæmpede og stilistisk dybt raffinerede iscenesættelse en række kvaliteter, der var unikke og banebrydende i samtidens danske film – og som den dag i dag står som en af dansk films mest intelligente.
     

    En egen stille fortryllelse

    Der er ingen ekstreme dramatiserende virkemidler. Jacobsen holder sig til kameraets og skuespillets egen stille fortryllelse, der i de rette hænder udgør filmens stærkeste virkemidler.

    Spring mellem skæbner
    I kraft af manuskriptets spring mellem de forskellige skæbner, der skal møde Chopins vals, er det svært for filmen helt at opretholde en konstans i stemning og skuespil. Ikke at det generer udtalt, at Jacobsen blander glæde med smerte og kærlighed med sorg, det tilfører reelt kun filmen en svævende uforudsigelighed.
     

    Lidt for teatralsk

    Lidt for teatralsk bliver Arvid Müllers manuskript dog ind imellem, og det er ikke alle skæbner, der er lige godt skildret. Fx bliver Ib Schønbergs korte optræden som direktør med forkærlighed for mindreårige piger skæmmet af nogle alt for bombastiske replikker, der falder uden for filmens omtalte lette stil.
     

    Indsmigrende spekulant

    Ærgerligt forekommer også Ebbe Rodes ellers veloplagte spil som indsmigrende spekulant over for børnehavepædagogen, idet Rode fristes til (eller pålægges) at spille lige en tand for meget, så scenen ikke bibeholder den tilsigtede intimitet, men bliver lettere klovnet.
     

    Rørende Malberg

    I filmens begyndelse glæder og rører Peter Malberg i karrierens måske mest sympatiske og afdæmpede rolle som spillelæreren, der bliver brændt af af sin verdenspianist-ven.

     

    Blandt de bedste akkorder

    Ligeledes hører samspillet mellem Bodil Kjer og styrmanden Gunnar Lauring til blandt filmens bedste "akkorder". Her bevæger Jacobsen sig langt dybere ned i personkarakteristikken, og stemningen bliver fortryllende.

    En musikalsk film
    "Otte Akkorder" er måske Johan Jacobsens allermest musikalske film – og denne musikalitet træder først og fremmest i karakter gennem den yderst sparsomme brug af Kai Møllers tidstypisk svulstige underlægningsmusik.

     

    Skift mellem skæbner

    I stedet koncentrerer Jacobsen sig om det musikalske i selve skiftene mellem skæbnerne i filmen, altså den rent rytmiske, fortælletekniske musikalitet, naturligt suppleret af Chopins iørefaldende vals.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025