Otte Akkorder (1944)
En grammofonplade med Chopins vals i cis-mol skifter hænder og bliver bindeled mellem en række københavnske skæbner.
ET SERIØST GENNEMBRUD
Instruktøren Johan Jacobsen debuterede på den seriøse filmscene – efter en række komedier – med dette fintfølte og rørende drama, der tager udgangspunkt i Chopins vals i cis-mol.
Raffineret pladebytte
På raffineret vis skifter grammofonpladen med værket hænder, så det binder en række københavnerskæbner sammen. På kryds og tværs af byens akser bliver Chopin således genstand for glæde, postyr, kærlighed... eller svig og smerte.
Intelligent iscenesættelse
Der ligger i Johans Jacobsens sælsomt afdæmpede og stilistisk dybt raffinerede iscenesættelse en række kvaliteter, der var unikke og banebrydende i samtidens danske film – og som den dag i dag står som en af dansk films mest intelligente.
En egen stille fortryllelse
Der er ingen ekstreme dramatiserende virkemidler. Jacobsen holder sig til kameraets og skuespillets egen stille fortryllelse, der i de rette hænder udgør filmens stærkeste virkemidler.
Spring mellem skæbner
I kraft af manuskriptets spring mellem de forskellige skæbner, der skal møde Chopins vals, er det svært for filmen helt at opretholde en konstans i stemning og skuespil. Ikke at det generer udtalt, at Jacobsen blander glæde med smerte og kærlighed med sorg, det tilfører reelt kun filmen en svævende uforudsigelighed.
Lidt for teatralsk
Lidt for teatralsk bliver Arvid Müllers manuskript dog ind imellem, og det er ikke alle skæbner, der er lige godt skildret. Fx bliver Ib Schønbergs korte optræden som direktør med forkærlighed for mindreårige piger skæmmet af nogle alt for bombastiske replikker, der falder uden for filmens omtalte lette stil.
Indsmigrende spekulant
Ærgerligt forekommer også Ebbe Rodes ellers veloplagte spil som indsmigrende spekulant over for børnehavepædagogen, idet Rode fristes til (eller pålægges) at spille lige en tand for meget, så scenen ikke bibeholder den tilsigtede intimitet, men bliver lettere klovnet.
Rørende Malberg
I filmens begyndelse glæder og rører Peter Malberg i karrierens måske mest sympatiske og afdæmpede rolle som spillelæreren, der bliver brændt af af sin verdenspianist-ven.
Blandt de bedste akkorder
Ligeledes hører samspillet mellem Bodil Kjer og styrmanden Gunnar Lauring til blandt filmens bedste "akkorder". Her bevæger Jacobsen sig langt dybere ned i personkarakteristikken, og stemningen bliver fortryllende.
En musikalsk film
"Otte Akkorder" er måske Johan Jacobsens allermest musikalske film – og denne musikalitet træder først og fremmest i karakter gennem den yderst sparsomme brug af Kai Møllers tidstypisk svulstige underlægningsmusik.
Skift mellem skæbner
I stedet koncentrerer Jacobsen sig om det musikalske i selve skiftene mellem skæbnerne i filmen, altså den rent rytmiske, fortælletekniske musikalitet, naturligt suppleret af Chopins iørefaldende vals.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2025
Fakta om filmen
1944, Danmark, Drama, Musik, 104 min.
Dansk titel: Otte Akkorder- Gunnar Lauring (Poul)
- Bodil Kjer (Ellen)
- Asbjørn Andersen (Johannes)
- Peter Malberg (Spillelærer Jørgensen)
- Poul Reumert (Jørgen Svane)
- Annelise Jacobsen (Datteren)
- Thyra Drostø (Frue til selskab)
- Erling Schroeder (Georg)
- Katy Valentin (Agnes Svane)
- Poul Reichhardt (Aksel Henriksen)
- Charles Wilken (Thomas)
- Petrine Sonne (Kogekone Elisabeth Sørensen)
- Inge Hvid-Møller (Gertrud Iversen)
- Eyvind Johan-Svendsen (Apotekeren)
- Ebbe Rode (Manfred Thomsen)
- Randi Michelsen (Emmy Knudsen)
- Helle Virkner (Grethe)
- Henry Nielsen (Pantelåner)
- Anna Henriques-Nielsen (Fru Petersen)
- Ib Schønberg (Direktør Steensen)
- Elith Pio (Viggo Jensen)
- Johannes Meyer (Værtshusholder Hansen)
- Olaf Ussing (Bartender)
- Poul Thomsen (Værtshusgæst)
- Buster Larsen (Bud)
- Hans-Henrik Krause (Mand)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation