Den store gavtyv (1956)

    En netop løsladt lomme- og klatretyv præsenteres for en kriminalforfatters manuskript og inspireres til at udføre teorien i praksis.


    FORFINET FOLKELIGHED

    Op gennem dansk films lystspilsguldalder var der få instruktører, der som Johan Jacobsen formåede at skabe raffinerede produktioner med mod og kunstnerisk vilje til at forfine og rotere gældende genre- og skuespilskonventioner.
     

    Kunstnerisk overskud

    Selvom "Den store gavtyv" ikke er det mest overbevisende eksempel på dette omtalte mod, udstråler Dirch Passer-komedien stadig en pæn portion kunstnerisk overskud og er i sin tilgang til den klassiske lystspilshistorie i dansk sammenhæng langt mere raffineret end gennemsnittet.

    Stærkt og atmosfærisk
    Johan Jacobsen og fotograf Henning Bendtsens sort/hvide billedkompositioner i sarte og stramt detaljefremhævende lyssætninger skaber en både stærk og atmosfærisk kulisse for en historie, der i en hvilken som helst anden iscenesættelse formodentlig ville have forekommet fatalt idiotisk.
     

    Uimodståeligt afbalanceret

    Dirch Passer er i Johan Jacobsens iscenesættelse uimodståeligt afbalanceret og får råderum til at skabe sig tosset – på en naturlig måde. Når Dirch Passer en sjælden gang imellem mødte denne forståelse for sit talent, resulterede det i ubetalelige præstationer.
     

    Nyløsladt lommetyv

    Passer spiller lomme- og klatretyven Mathisen, der netop er løsladt fra fængslet og sidder og hyggesnakker med sin sagfører fra dengang, Erik Jessen (Preben Mahrt).

     

    Et fristende plot

    Da sagføreren bliver præsenteret for kriminalforfatteren Rodians (Ole Monty) nyeste manuskript, anbefaler han, at lommetyven tager et kig på plottet for at vurdere, om det er muligt at realisere i den virkelige verden.
     

    Fra bog til handling

    Det mener tyven bestemt, og sammen med sine kriminelle venner sætter han sig for at udføre forfatterens kapitler i praksis – bag forfatterens ryg – mens han sidder og skriver på deres lille hotel i Nyhavn.

    Falde på halen
    Arvid Müllers manuskript er lidt vel rigeligt spækket med falde på halen-replikker, men netop den konsekvente idioti er måske det eneste rigtige.

     

    Fis og ballade

    Således bliver det næsten rigtigt morsomt, at Dirch Passer i snart sagt hver scene laver fis og ballade, fx banker han på en dør, hvor der står "privat" og kommenterer: "Det er privatbanken", og som telefondame giver han en kommentar om, at "han er løs på tråden". Eksemplerne er mange.
     

    Høj underholdningsværdi

    Underholdningsværdien er høj gennem hele herligheden, ikke mindst takket være en betagende detaljerigdom, der sender ringe helt ud i de mindste biroller og efterlader tilskueren med et fornøjet skævt smil på læberne.

     

    Ualmindeligt velooplagt

    Blandt de bedste biroller er Preben Mahrts sagfører Erik Jessen, Gunnar Bigums småkorrupte bartender og den stærkt berusede guldsmed, spillet af en ualmindeligt veloplagt Alfred Wilken.



    Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025