I'm Not There (2007)

    Musik-ikonet Bob Dylan bliver skåret ud i pap på kryds og tværs af tid, sted og rum.


    ROD I COLLAGEN

    De fleste Bob Dylan-fans vil nok gennem deres kendskab til det mystiske og sagnomspundne musikikon være enige om, at det er så godt som umuligt at filmatisere hans liv og levned.

     

    Sund skepsis

    Det er helt sikkert også denne sunde skepsis, blandet med almindelig ærefrygt, der har fået instruktør og manuskriptforfatter Todd Haynes til at gribe Dylan utraditionelt an, som han gør hér. Fungerer det? Svaret er ikke entydigt.

    Besværligt omdrejningspunkt
    Fragmentarisk. Kaotisk. Stemningsforfladigende. Disse tre ord er primært negativt ladede, men i hvert fald de to første kan hæftes på Haynes' film i både positiv og negativ betydning.

     

    Et "helligt" omdrejningspunkt

    Det fragmentariske er gennemgående og et næsten for tydeligt bevidst virkemiddel i forsøget på at omgå filmens besværlige – og på mange måder hellige – omdrejnings- og midtpunkt.
     

    Beskrivelsen er helgarderet

    Gennem at skildre Dylan i talrige "forklædninger" i talrige rum og tider med talrige forskellige udtryk og glatte eller rynkede ansigter, sorte eller hvide, er beskrivelsen af hans liv helgarderet og samtidig kraftigt distanceret fra den dybest set ukendte Dylan-virkelighed, at ingen bør kunne føle sig intimideret eller fornærmet af fortolkningen.

    Udenom faldgruberne
    Denne stil er samtidig kaotisk. I forsøget på at bevæge sig udenom alle faldgruber og tvetydigheder i Dylan-livets facetter er Todd Haynes målrettet kaotisk, at det alternative drama i de mange afskygninger mere fremstår som en poppet kunstnerambition end som en egentlig virkningsfuld form.
     

    Fragmentarisk og kaotisk

    Endelig er filmen netop gennem den fragmentariske og kaotiske fortællestil en stemningsforfladigende og uforløst oplevelse, der ikke tillader sine eventuelle stemninger at finde ro, og herigennem skabe et bånd historie og tilskuer imellem.

    Skismaer og skemaer
    Stemningerne i filmen begrænser sig til yderst korte øjeblikke, hvor enten kameraet, musikken eller en fin detalje giver stof til eftertanke. Der er så uendeligt mange skismaer og mulige skemaer for Dylan-fortolkning, at Todd Haynes i sin iscenesættelse bider sig selv i rumpen og centrifugerer, snarere end lufttørrer, alle sine villende og udefra betragtet påtagede idéer om alternativ tolkning af det alternative.
     

    Mange værker i værket

    Filmen kommer aldrig til at fungere som ét samlet værk, men er mange værker i værket, der ville vinde ved adskillelse og fordybelse. Ind imellem findes i disse adskilte øjeblikke kvaliteter, der, med stærk opbakning fra Dylans simple musik, kan bruges som finurlige indfald til hverdagens mange små overvejelser. Hermed har vi rundet, hvorfor det kaotiske kan bruges til noget konstruktivt.

    Ufrivilligt komisk Blanchett
    En afsluttende kommentar til Dylans mange ansigter i filmen er, at selvom Cate Blanchett utvivlsomt er dén "udgave" af Dylan, der ligner ham bedst i filmen, så bliver det en ubehageligt pirrende kilde til frustration, at hun ikke magter opgaven og fremstår som et noget ynkeligt og ufrivilligt komisk "Kirsten Lehfeldt-Tuborg-reklame-agtigt" forsøg på at tilnærme sig mandlige træk.



    Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2007, Storbritannien, Biografi, Drama, Musik, 135 min.

    Dansk titel: I'm Not There
    Instr: Todd Haynes Prod: John Goldwyn, Jeff Rosen, John Sloss, James D. Stern, Christine Vachon Manus: Todd Haynes, Oren Moverman Foto: Edward Lachman Klip: Jay Rabinowitz
    Priser
    • AAN - Bedste birolleskuespillerinde (Blanchett)
    • BD-N - Bedste amerikanske film
    • GG - Bedste birolleskuespillerinde (Blanchett)