Lille soldat (2008)

    Lotte har en fortid som soldat og får et arbejde hos sin far, der handler med nigerianske kvinder i provinsen.


    POPULÆRSPANKING

    Instruktør Annette K. Olesen barsler hér med endnu en lille finurlig film i partnerskab med manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson, ligesom det var tilfældet i 1:1 (2006), dogmefilmen Forbrydelser (2004) og Små ulykker (2002).

    Den "fantastiske" historie
    Ambitionsniveauet for parret er tilsyneladende at fortælle en fantastisk historie, basta punktum. Der skal være en pæn portion action, et skævt persongalleri og et lille indspark af noget intellektuelt, så er den hjemme. (Det intellektuelle stikker en fod frem i skikkelse af en humanistisk udseende nabo).
     

    Velgørenheds-tvangstanker

    "Lille soldat" er ingen undtagelse fra denne recept. Filmen placerer sig kvalitetsmæssigt omtrent midt imellem "1:1" og "Forbrydelser" og er én lang drivende gang saftigt farkompleks, projiceret ud i fatalisme og velgørenhedstvangstanker hos den kvindelige hovedperson Lotte (Trine Dyrholm).

    Dobbelt-Lotte
    Lotte har været i tjeneste som soldat. Hvor og hvordan får vi ikke nærmere besked om. Nu er hun under alle omstændigheder tilbage hos sin far (Finn Nielsen), der skaffer hende en tjans i sit firma: Råt for usødet handel med nigerianske kvinder til provinsens sexmarked.
     

    Grumme byrder

    Lotte bærer helt tydeligt på nogle grumme byrder fra sin soldatertid (eller stammer de helt tilbage fra barndommen?), og hendes tomme blik ud over evighedens marker vidner om, at noget dyrebart er gået tabt som lotte i hæren.
     

    Alfons-assistent

    Således tjener Lotte nu til dagen og vejen som alfonsassistent, nærmere betegnet chauffør for den prostituerede Lily (Lorna Brown). Til at begynde med har Lily kun hån tilovers for sin nye kvindelige chaufføse, "fuck you very much" er en af hendes standardreplikker (tak, Fupz), efterfulgt af et smæk med bildøren i Lottes fars gamle Jaguar.

    Dobbelt-traume
    Men langsomt rystes de to kvinder sammen. De bærer begge på et stort traume. De er begge prostituerede. Lotte som hjemvendt, jævn krigsveteran, Lily som sexnikkedukke. Begge ligger de under for Lottes fars kynisme og mange løstsiddende tusindlapper.
     

    Noget til fælles

    Det begynder at gå op for tøserne, at de har noget tilfælles, og mens manuskriptet snører sig sammen om sin lille kerne af overintensiveret kulmination, anes der i også en art menneskelighed under det pengegriske og selvfede prostitutions- og farkompleks-tema.

    En kvindesag?
    Hvor vil Fupz og Olesen hen med en historie som denne? En kvindes lidelse. En gammelfars dominans og kynisme. Prostitution og udnyttelse, opofrelse og fysisk smerte, der ikke længere gør ondt.
     

    Symbolsk dagsorden

    I filmen fornemmes en symbolsk dagsorden tommetyk og moralsk styret, at dramaet næsten har kvalt sig selv efter en time. Det kan nu desværre kun udvikle sig i én retning: Mod det "fantastiske".

    Hverdagsusandsynligheder
    I en historie, hvor den ene hverdagsusandsynlige begivenhed afløser den anden, er der meget lidt værdig substans tilbage, og Fupz' mekaniske dramaturgi i historiens udvikling og personernes replikker viser drivende mangel på virkelighedssans.
     

    To lidende kvindelige hovedpersoner

    Filmen har en slet skjult dagsorden med sine to lidende kvindelige hovedpersoner – et indspark til debatten om prostitution og militærets engagement i store internationale fredsbevarende projekter.

    Populærspanking
    Store, brede temaer, alle har en mening om. Temaer, der kan skabe en debat hjemme i de små stuer. Udnyttelse af kvinder er en alvorlig sag, og filmen tilføres en art populærspanking i kraft af Lotte Hansens dobbeltidentitet som henholdsvis hårdtslående militærlotte og opofrende helgenlotte mod prostitution af uskyldige nigerianske kvinder. Det kan næsten ikke blive mere drivende.
     

    Habilt spil

    Trine Dyrholm og Finn Nielsen yder habilt spil i de uskønt skrevne roller, og Lorna Brown gør en acceptabel figur som gebrokkent engelsktalende og parykbelemret nigeriansk callgirl.

    Det "fantastiske"
    Kaare Bjerkø har komponeret en forholdsvis fredsommelig underlægningsmusik, men der skrues alligevel for en sikkerheds skyld op for violinerne og trompeten, når vi forventes at skulle være i en bestemt stemning.



    Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2008, Danmark, Psykologisk drama, Drama, Biler på film, 91 min.

    Dansk titel: Lille soldat
    Instr: Annette K. Olesen Prod: Ib Tardini Manus: Kim Fupz Aakeson Foto: Camilla Hjelm Klip: Jacob Thuesen Mus: Kaare Bjerkø
    Priser
    • BERLIN - Prize of the Ecumenical Jury
    • BERLIN-N - Golden Berlin Bear-nominering
    • BD - Special Award (Kaare Bjerkø)
    • BD-N - Bedste film
    • BD-N - Bedste skuespillerinde (Dyrholm)
    • BD-N - Bedste birolleskuespiller (Nielsen)
    • RB-N - Bedste film
    • RB-N - Bedste skuespillerinde (Dyrholm)
    • RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Brown)
    • RB-N - Bedste instruktør
    • RB-N - Bedste makeup
    • RB-N - Bedste lyd