Ole dole doff (1968)
En folkeskolelærer fanges i sine egne forestillinger om moderne undervisnings- og opdragelsesmetoder på en skole i Malmö.
EN LÆRERS MARERIDT
Jan Troells anden spillefilm, der er optaget på 16mm film og som vandt Guldbjørnen ved Berlin Filmfestivalen, er en sjældent set realistisk levendegørelse af et personligt mareridt. Folkeskolelæreren Sören Mårtensson (Per Oscarsson) har uhyggeligt svært ved at tackle sine 6. klasses elever, og han bliver så optaget af sine egne mangler, at børnene til sidst bliver en psykologisk trussel.
Brydningstiden
Lærergerningen har alle dage været krævende, og fokus i "Ole dole doff" er den brydningstid, som skolen og dens lærere befandt sig i sent i 1960'erne, efter den fysiske afstraffelse og helt i begyndelsen af den nye pædagogiske indlæringstænkning.
Egen lærer-fortid
Troell, der selv har en fortid som lærer - og på selvsamme skole, som filmen er indspillet, har den stærkest tænkelige viden og erfaring på området, og netop derfor bliver filmens budskab; at lærergerningen kan være umenneskelig og tærende, klokkeklart og uhyggeligt præcist.
Tålmodigt detaljerig
I en musikløs film, der baseres på ægtheden og nerven i det enkle, skabes en nærhed og en psykologisk dybde ud fra det snævre persongalleri i den tålmodige detaljerigdom.
Spirende vanvid
Et spirende vanvid kryber snart ud af hovedpersonens egen selvskabte forestilling om den perfekte lærer, og hans spejlinger i naboklassernes ro og harmoni forstærker hans irritabilitet og gør det daglige arbejde til et stadigt stigende pres.
Afmagt og selvnedværdigelse
Troell genskaber denne proces af afmagt og selvnedværdigelse i en narrativ stil, der både grænser til det dokumentariske men også samtidig rummer en kunstnerisk dybde i sin intelligente kameraføring. Billedkompositionerne er stramt stilistiske uden at være decideret kunstfilmiske, og Troell giver sin film en både smuk og betagende stemningsforstærker, når kameraet ind imellem er uden for skolens mure.
Styrke & gennemslagskraft
De mest udfordrende situationer for en lærer, såsom at være alene med en klasse i svømmehallen, står i Troells optik med en styrke og gennemslagskraft, der går langt under huden på tilskueren.
Fænomenale Oscarsson
Per Oscarsson leverer blot to år efter sin hovedrolle i Henning Carlsens hovedværk, Sult (1966), endnu en skræmmende stærk præstation i den svært krævende rolle. Igen er det lykkedes Troell at få uforligneligt naturligt spil ud af talrige barneskuespillere. Som Dagens Nyheter noterede ved filmens premiere i 1968, vil de fleste lærere synes om filmen, det er de der ikke er lærere, der mener, at den må være overdrevet.
Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1968, Sverige, Psykologisk drama, Børn på film, Teenagere, 110 min.
Dansk titel: Ole dole doff- Per Oscarsson (Sören Mårtensson)
- Ann-Marie Gyllenspetz (Anne-Marie)
- Kerstin Tidelius (Gunvor Mårtensson)
- Bengt Ekerot (Eriksson)
- Harriet Forssell (Fru Berg)
- Per Sjöstrand (Rektor)
- Georg Oddner (Georg, fotograf)
- Catti Edfeldt (Jane)
- Bo Malmqvist (Bengt)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- BERLIN - Golden Berlin Bear
- BERLIN - OCIC Award
- BERLIN - Interfilm Award
- BERLIN - IWG Golden Plaque