Live Free or Die Hard (2007)

    En udbrændt politibetjent og en ung hacker får deres sag for, da en effektiv forbrydergruppe overtager styringen med nationens computere.


    HYPNOTISERENDE ACTION

    Sammenhængende film:
    Die Hard (1988)
    Die Hard 2 - Die Harder (1990)
    Die Hard - With a Vengeance (1995)
    Live Free or Die Hard (2007)
    A Good Day to Die Hard (2013)

    Tilbage i mere end fin form: Die hard-filmenes særlige action er aldrig oplevet mere veloplagt end i denne teknisk opdaterede 4’er.

    Blæst tilbage
    Således blæst tilbage i sæderne af hypnotiserende action bliver de godt to timers sansebombardement en herligt medrivende oplevelse. Bruce Willis har nu kronraget issen men er stadig sit gamle jeg som den rapkæftede betjent, der har sine helt egne metoder til at få forbryderne ned med nakken.
     

    Et dramatisk opgør

    Denne gang udvikler en hyggelig lille anholdelse af en hacker sig til et dramatisk opgør med en effektiv forbrydegruppe, der er godt i gang med at overtage styringen med alle nationens store computersystemer. Det skal derfor vise sig praktisk at have en ung hacker ved hånden, og de to udvikler da også et specielt partnerskab gennem filmen.

    Grumme bagmænd
    I takt med at al strøm og telefonforbindelse ryger, bliver det kun mere vanskeligt at nå frem til den store forløsning, hvor de grumme bagmænd kan få en lige højre af betjent John McClane, ledsaget af en rap replik.

    Svulstig action
    Så meget desto mere underholdende: filmen fungerer helt upåklageligt i sin svulstige action. Dette skyldes blandt andet et veloplagt manuskript, der tillader både ironisk distance og hårrejsende påmindelser om det digitaliserede samfunds sårbarhed.

    Ikke sparet på noget
    Det kan mærkes, at der ikke er sparet på noget. Det er derfor ikke svært at få øje på, at filmens budget på ca. $110 millioner er godt udnyttet.

    Finurligt samspil
    Samspillet mellem Bruce Willis og Justin Long som den unge hacker er fuld af små fine finurligheder, ligesom Willis’ forhold til datteren giver et strejf af personlighed i begivenhederne, om end temaet er fortærsket.



    Anmeldt i 2011 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024