Marie Krøyer (2012)
Hustruen til den kendte skagensmaler, P.S. Krøyer, må stå model til meget med en sindssyg mand og behov for kærlighed.
POLERET KAMMERSPIL
Baseret på Anastassia Arnolds ekstremt populære bog, "Balladen om Marie", serverer Bille August her et teatralsk, intimt kammerspil med fokus helt og aldeles på parforholdets skærsild, den altfortærende sindssygdom og de mange tab, afsavn og frustrationer.
Intimt fokus
Filmen er så fokuseret på denne intimitet, at man som tilskuer ikke kan ryste følelsen af at være vidne til en teateroplevelse af sig.
Utilregnelig & ubehagelig
Filmen fortæller historien om den dygtigste og mest berømmede af de store skagensmalere, P.S. Krøyer - men særligt om hans unge kone, Marie, der elsker sin mand, selvom hans sindssygdom i lange perioder gør ham utilregnelig og ubehagelig.
Kærlighedens karrusel
Men selv den mest trofaste hustru kan give efter, når den ægte kærlighed melder sig, som det er tilfældet, da den unge svenske komponist, Hugo Alfvén, bekender sin kærlighed for hende. Marie springer nu på den store og svimlende kærlighedens karrusel og havner i en situation, hvor hun kan miste sin datter.
Alt afhænger af skuespillet
Bille August kunne med meget stor fordel have inddraget naturen som et bredere dramatisk og perspektiverende vingefang, men kammerspillet vinder i næsten hver en sammenhæng. Filmen får hermed en alvorlig slagside til det ekstraordinært intime, hvor alt afhænger af skuespillet.
Aldrig helt godt
I kammerspillet er skuespillet og personinstruktionen selvfølgelig helt afgørende, men man må desværre konstatere, at det aldrig bliver rigtig godt. Det er et spørgsmål om format, situationsfornemmelse og afgrænsning i forhold til tid, rum og perspektiv. Den noget brogede sammensætning af skuespillere finder kun glimtvist fodfæste i det nærhedsfokuserede stordrama.
Tung diktion
Diktionen er et af de tungeste elementer i spillet. Birgitte Hjort Sørensen evner ikke at brænde igennem for alvor, når det rigtig spidser til, og talen har en tendens til at blive oplæsende snarere end indlevende. Søren Sætter Lassen er bedst, når han er oprigtigt i affekt, som fx da han konfronteres med konens sidespring. Det svingende humør og den svære sygdom formidler han langt mere grumset med tilsvarende utydelig tale
Varmt portræt
Bedste formidling og indlevelse finder man i Sverrir Gudnasons varme portræt af elskeren og komponisten Hugo Alfvén. Her forenes udstråling med dybde og kant.
Omhyggeligt tidsbillede
Som ventet kan man ikke sætte en finger på det tekniske. Bille August er meget omhyggelig med at forme et så troværdigt og nøjagtigt tidsbillede som muligt, men i virkeligheden er perfektionismen ikke et udpræget plus for filmoplevelsen
Salmeagtigt rosenrødt
Stefan Nilssons originalmusik udvikler sig gennem filmen fra det simple soloklaver til fuld strygerbesætning over et simpelt men ligeså uinteressant tema, der er alt for salmeagtigt rosenrødt.
Anmeldt i 2012 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2012, Danmark, Sverige, Biografi, Drama, 102 min.
Dansk titel: Marie Krøyer- Søren Sætter-Lassen (P.S. Krøyer)
- Birgitte Hjort Sørensen (Marie Krøyer)
- Tommy Kenter (Lachmann)
- Sverrir Gudnason (Hugo Alfvén)
- Nanna Buhl Andresen (Henny Brodersen)
- Lene Maria Christensen (Anna Norrie)
- Torben Andreas Molbech Jessen (Tigger)
- Kurt Dreyer (Doktor Muus)
- Ole Dupont (Kunstkender)
- Tom Jacobsen (Fransk ambassadør)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- BD - Bedste birolleskuespiller (Kenter)
- RB-N - Bedste skuespiller (Sætter-Lassen)
- RB-N - Bedste skuespillerinde (Hjort Sørensen)
- RB-N - Bedste fotografering
- RB-N - Bedste kostumedesign
- RB-N - Bedste scenografi
- RB-N - Bedste makeup