Det store løb (1952)
En hjemvendt arving til et fynsk gods er tæt på at blive franarret sit arvegods af udspekulerede og samvittighedsløse lokale.
SORT/HVID CHARME
Morten-Korch-filmene:
De røde heste (1950)
Mosekongen (1950)
Det gamle guld (1951)
Det store løb (1952)
Fløjtespilleren (1953)
Flintesønnerne (1956)
Vagabonderne på Bakkegaarden (1958)
Det skete på Møllegården (1960)
Der brænder en ild (1962)
Kampen om Næsbygaard (1964)
Næsbygaards arving (1965)
Krybskytterne på Næsbygård (1966)
Brødrene på Uglegaarden (1967)
De røde heste (1968)
Manden på Svanegaarden (1972)
Fætrene på Torndal (1973)
Sønnen fra Vingården (1975)
Affæren i Mølleby (1976)
Fruen på Hamre (2000)
Utvivlsomt en af de mest vellykkede af de i alt 19 Morten Korch-filmatiseringer: Fuld af charme og autoritet inden for de nu engang fastsatte rammer.
Dygtig gårdmandssøn
Den dygtige gårdmandssøn og rytter Niels vender lige en postgang for sent hjem til Fyn fra Australien. Hans kære far er død efter længere tids sygdom. Nu skulle man mene, at gården tilfaldt Niels. Men samvittighedsløse lokale har rottet sig sammen i en udspekuleret plan, der skal gøre Niels arveløs, så de i stedet kan overtage gården og score kassen.
Urklassisk Korch
Kort sagt - og selvsagt - et urklassisk Morten Korch-plot. Man ved, hvad der venter, og forventer ikke mere end det forventelige. Og når filmen så leverer varen med både humor, drama og følt spil, bliver oplevelsen ganske fornøjelig.
Dyreglad forfatter
Morten Korch var selv meget dyreglad, hvilket kunne mærkes i mange af hans romaner. Den første Korch-film De røde heste (1950) lagde dyrelinjen i serien, og med "Det store løb" vendte man tilbage til muleklapningen og galoperingen.
Essensen af Korch-ånden
"Det store løb" er på mange måder essensen af Korch-ånden: Den jævne mands kamp for retfærdighed, den betingelsesløse fædrelandskærlighed, den betagende sommerflirt mellem mand og kvinde i den bedste alder, de stærke og sunde heste i galop over mark og vang.
Varmt og ægte
Når man husker, hvor vammelt og lallegladt dette setup er præsenteret i andre Korch-film og et utal af øvrige lette danske film, er det betagende så ægte og varm, "Det store løb" fremstår.
Godt skuespil
Der er godt skuespil over hele linjen, men en særligt rørende og lun figur gør Johannes Meyer som døende gårdejer. Ib Schønbergs jovialt underkuede landsbylæge er mild, god og ægte i en raffineret skrevet rolle. Endelig betages man af Peter Malbergs perfekt underspillede overspil i en af hans bedst ramte spradebasseroller.
Evigt galant Reichhardt
Desuden kan man opleve Ove Sprogøe i en minaturerolle som fuld landsbytosse i den lokale bus - et påskud for evigt galante Poul Reichhardt til at vinde endnu et kvindehjerte, der ellers var lovligt intimideret af fulderikkens tilnærmelser.
Fine locations
I øvrigt indfanger filmen i glimt fine billeder af Fyn, ikke mindst da Poul Reichhardt tager til storbyen, og man ser forskellige bygninger, transportmidler, samt folk og fæ.
Anmeldt i 2013 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1952, Danmark, Drama, Dyr på film, 101 min.
Dansk titel: Det store løb- Poul Reichhardt (Niels Stone)
- Grethe Holmer (Kirsten Hein)
- Ib Schønberg (Dr. Hessel)
- Johannes Meyer (Godsejer Vilhelm Stone)
- Katy Valentin (Fru Helene Stone)
- Lisbeth Movin (Gerda Hein)
- Per Buckhøj (Henrik Hein)
- Valdemar Skjerning (Sagfører Hemme)
- William Rosenberg (Claus Hemme)
- Helga Frier (Baronessen på Stensholt)
- Peter Malberg (Nich)
- Agnes Rehni (Jomfru Madsen)
- Else Jarlbak (Stuepige)
- Vera Tørresø (En pige)
- Birgitte Price (Spejderpige)
- Henry Nielsen (DSB medarbejder)
- Ove Sprogøe (Fuld mand i bus)
- Olaf Nordgreen (Hesterpasser Kølle)
- Lis Weibel (Jensine)
- Knud Schrøder (Kontrollant på travbanen)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation