Jodaeiye Nader az Simin (2011)
Et iransk ægtepar bliver separeret, og manden må finde alternative løsninger for at få passet sin alzheimerssyge far i hjemmet.
DRAMA I IRAN
Blandt meget andet Oscar-, Sølvbjørn- og Bodilvinder; her er en iransk succeshistorie, i hvert fald indenfor filmverdenen.
Udvidet kammerspil
Det er en form for udvidet kammerspil, der fortæller sin historie i et afgrænset miljø og med en sluttet kreds af tiltagende stressede iranere.
Enkelt & betagende ærligt
Enkelt, intenst og betagende ærligt beskæftiger filmen sig med tungt socialrealistisk stof, der i en verdensoptik bliver yderligere eksotisk og tabubrydende, fordi den udspiller sig i netop Iran.
Helhjertet indføring
Det indebærer også en helhjertet indføring i iransk retspolitik og et fuldbyrdet højtråbende opgør mellem hverdagsmennesker af forskellig holdning. Parret Nader og Simin er netop blevet separeret, og det efterlader manden Nader i et stort dilemma, da han har sin alzheimerssyge far boende i sin lejlighed.
Løgn, sandhed & trusler
Han engagerer en kvindelig hjælper, der dog ikke er klar over, hvad hun går ind til, og snart havner hun og Nader i en tvist, der ender galt - og i et spørgsmål om løgn, sandhed og trusler om frihedsberøvelse.
Tiltrængt anderledes indblik
Filmen fascinerer ikke alene ved sit totale fravær af musik; den er også et tiltrængt anderledes indblik i et ’moderne’ Iran, hvor temaet for en gangs skyld ikke er æresdrab, religion eller kvindenedgørelse.
Betagende på flere niveauer
Som sådan er filmoplevelsen betagende på flere niveauer, og det rørende alzheimerstema føjer yderligere en dimension til ærligheden. Skuespillet er ikke filmens absolutte force. Ganske vist brillerer Payman Maadi i hovedrollen som den hårdt prøvede Nader, og den syge far udgør en troværdig ’statist’ i det tiltagende højspændte opgør.
Stabiliteten mangler
Men der er ikke den fornødne stabilitet i de øvrige roller. Ikke at spillet er decideret ringe, men den ultimative mellemmenneskelige spænding udebliver i de tilspidsede situationer, hvad der ellers må menes at være filmens helt store clue.
Enestående indblik
Overordnet fascineres og medrives man af filmens totale ærlighed og det heraf affødte enestående indblik ’bag sløret’ i Iran.
Anmeldt i 2013 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2011, Iran, Frankrig, Drama, 123 min.
Dansk titel: Nader og Simin - en separation- Payman Maadi (Nader)
- Leila Hatami (Simin)
- Sareh Bayat (Razieh)
- Shahab Hosseini (Hojjat)
- Sarina Farhadi (Termeh)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AA - Bedste udenlandske film
- AAN - Bedste originale manuskipt
- BERLIN - Bedste instruktion
- BERLIN - Bedste skuespillerinde (Hatami, Bayat)
- BERLIN - Jury-pris
- BERLIN - Prize of Ecumenical Jury
- BERLIN - Bedste skuespiller (Karimi)
- BD - Brfsye ikke-amerikanske film
- GG - Bedste udenlandske film
- RB-N - Bedste ikke-amerikanske film