Hr. Petit (1948)

    Historien om en kvindeseriemorder på fri fod fortælles i tilbageblik på dén dag, hvor han skal henrettes for sine ugerninger.


    TEATRALSK ELEGANCE

    Alice O’Fredericks forsøgte sig hér udi den rendyrkede thriller, og resultatet rummer pletvis sitrende intensitet. Som helhed er filmen dog i nutidens optik mere teatralsk end egentligt opslugende.

    Kvindeskæbner
    Filmen trækker sine afsløringer og spændingsudløsninger et godt stykke ind i handlingen. I tilbageblik får vi serveret en håndfuld kvindeskæbner, efterhånden, som de falder i hænderne på den udspekulerede Hr. Petit.

     

    Søger svage karakterer

    Han forfører sagesløse kvinder. Han foretrækker, at karakteren er svag, så er de nemmere at få skovlen under. For formålet er, ud over økonomisk gevinst, at tage livet af ofrene.

    Oaser i dramaet
    Man kan ikke påstå, der er noget i filmen, der kommer som en overraskelse. Men det forhindrer ikke en række raffinerede stemninger i at opstå som små oaser i det tungt teatralske drama.

    Morderisk spænding
    Her skal det fremhæves, at den morderiske spænding faktisk rummer øjeblikke af tilnærmelsesvis neglebidende uhygge. Det formes ud af intense scener, hvor Sigfred Johansens slibrige morder forbereder sine ugerninger.

     

    Afventer skæbnen

    Højdepunktet i denne henseende er en scene i et stormomsust og øde beliggende hus, hvor en mærkbart nervøs Karin Nellemose apatisk afventer sin skæbne.

    Afbalanceret skuespil
    Centralt for effekten af de klassisk opbyggede mord er det fint afbalancerede skuespil. Sigfred Johansens slibrigt beregnende Hr. Petit er den bærende figur, mens flere af kvinderne har mindst ligeså stor betydning for formidlingen af den indre uro.
     

    Essensen af hele historien

    Her skal særligt fremhæves Karin Nellemoses ultranervøse og halte gammeljomfru, der i filmens højdepunkt nærmest bliver essensen af hele historien.



    Anmeldt i 2013 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025