Familien Schmidt (1951)
Da familien Schmidts overhoved dør, opstår der for alvor splid og bestyrtelse mellem de efterladte.
INGEN NEM FAMILIE
Da Ole Palsbo tog sit eget liv ikke længe efter optagelserne af "Familien Schmidt", mistede dansk film en af sine største stemmer. Med film som Diskret Ophold (1946), Ta' hvad du vil ha' (1947) og Vi arme syndere (1952), sidstnævnte færdiggjort af Erik Balling, præsterede Palsbo en klynge eklatant kunstnerisk ambitiøse og fænomenalt iscenesatte film i flere genrer.
Udnytter skuespillerkræfterne
"Familien Schmidt" udnytter – ligesom i Palsbos øvrige film – mange af skuespillerkræfterne på måder, danskerne ikke var alt for bekendt med i samtiden. Her er nemlig langt mere ætsende drama i både selve historien og i skuespillernes rollefigurer.
Et godt øje til Gottschalch
Igen er det særligt Ellen Gottschalch, Palsbo har et godt øje til. I rollen som den martyriske matrone Maria Schmidt strømmer alle tænkelige ubehagelige energier – formidlet til perfektion. I et par intimiderende scener med datteren Margit (Lis Løwert), gnistrer begge kvinder i et indædt gensidigt had, der bunder i fravær af kærlighed gennem mange år.
Ensidig kulisse
Kulissen er dog en kende ensidig: Langt det meste af den familiære (eller manglen på samme) handling udspiller sig op imod grå og ikke videre detaljeorienterede papvægge, og det fremmer nok mere end noget andet filmens lidt for teatralske slagside.
Lidt stive i betrækket
De fleste herrer i bærende roller opleves stive i betrækket og i spillet, der aldrig ser lyset andet end i små glimt: Freddy Koch er den mest problematiske som William Schmidt, mens debuterende Louis Miehe-Renard ikke får meget taletid, endsige gennemslagkraftige udviklingsmuligheder som lillebror Niels.
Velkendt myndigt tør
Emil Hass Christensen er (velkendt) myndigt tør som det "uægte" barn af afdøde Schmidt, ligesom Bjørn Watt-Boolsen aldrig fanger drivakslen i birollen som journalisten Bent Larsen
Spradebasse-energi
Lidt bedre går det for Kjeld Jacobsen som ældstesønnen Jørgen, men vi skal helt ned blandt de mindre roller for at finde mænd, der finder melodien i den betændte familiedramatik: Elith Pios kredslæge Møller er herligt spradebasse-energisk.
Stor og stærk udstråling
Op i en egentlig højere enhed går "Familien Schmidt" således ikke, men der er scener af meget stor og stærk udstråling undervejs, primært centreret om Ellen Gottschalch.
Pressen skrev
Samtidens filmkritikere var overvejende venligt stemt: "Talentfuld, men overdreven" // "Et godt standpunkt" // "Satiren fik blegsot" // "Ondskabsfuld folkekomedie om provinsens "gode selskab"" // "Ubarmhjertig satire og ganske lidt idyl i den nye Ole Palsbo-film" // "Premieren på "Familien Schmidt" en grel købstadsatire med elskelig udgang" og "Glimrende dansk lystspil".
Anmeldt i 2024 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1951, Danmark, Drama, Komedie, 100 min.
Dansk titel: Familien Schmidt- Ellen Gottschalch (Maria Schmidt)
- Kjeld Jacobsen (Jørgen Schmidt)
- Freddy Koch (William Schmidt)
- Lis Løwert (Margit Schmidt)
- Louis Miehe-Renard (Niels Schmidt)
- Vera Gebuhr (Helga Schmidt)
- Inge Ketti (Lillian)
- Emil Hass Christensen (Erik Juhl)
- Elith Pio (Dr. Møller)
- Birgitte Federspiel (Gerd Møller)
- Einar Juhl (Redaktør Mathisen)
- Bjørn Watt-Boolsen (Bent Larsen)
- Albert Luther (Konsul Mørch)
- Knud Heglund (Fuldmægtig Ejberg)
- Olaf Ussing (Apoteker)
- Poul Juhl (Bedemand)
- Minna Jørgensen (Fru Holm)
- Inga Thessen (Fru Ejberg)
- Keld Markuslund (Revisor Jørgensen)
- Ejner Federspiel (Pastor)
- Karen Berg (Frk. Mortensen)
- Hertha Hørberg (Konsulinde)
- Helge Kjærulff-Schmidt (Fortæller (stemme))
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation