The Don Is Dead (1973)
Forskellige grupperinger af den italiensk funderede mafia går i flæsket på hinanden på den amerikanske vestkyst.
FØLSOMT KYNISK
Næsten enhver gangsterfilm, der blev drejet umiddelbart efter Francis Ford Coppolas uforlignelige The Godfather (1972), blev målt og vejet op imod den episke kriminal-familiesaga. Således også Richard Fleischers "The Don Is Dead", der fik premiere året efter.
Har skelet til Coppola
Og det er da også nærliggende at "mistænke", at gangsterfilm efter 1972 har skelet til Coppola – men det gør ikke nødvendigvis "kopierne" til dårligere film, selvom der særligt i samtiden var en tendens til at rakke lidt ned på disse beslægtede film.
Æstetisk fortællelyst
Med en stjernebesætning, der kan væde selv de tørreste læber, har Fleischers film allerede stærke kort på hånden, og fra første scene fornemmes tillige en æstetisk fortællelyst i Richard H. Klines labre og typisk elegante 80'er-fotografering.
Slet ikke så ringe endda
Det er faktisk slet ikke så ringe endda, som "The Don Is Dead" udvikler sig gennem små to timers fortættet æres- og retfærdighedshåndhævelse, som kun rigtige gangstere kan praktisere det. Og vel at mærke længe uden de store blodige udskejelser – de kommer først meget sent i handlingen.
Diminutiv musikanvendelse
Med en behageligt diminutivt anvendt musik af Jerry Goldsmith træder den direkte nerve i fortællingen tydeligere frem og overlader stemningerne og perspektiverne til tilskueren selv.
Lækker on location-centrering
Ikke alt lykkes lige vellykket i formidlingen af den rå gangsterhverdag, og der er bl.a. en serie kedelige og billigt udseende studieoptagelser, der tager lidt af magien i en ellers primært udtalt lækker on location-centreret film.
Dødsensfarlige spændinger
Handlingen kredser om den unge Frank Regalbutto, der, da faren dør, er kørt i stilling til at overtage mafiamagten. Men til et møde med de øvrige grupperinger i gangsterkredsen, besluttes det, at han endnu ikke er klar. Det skaber en lang række tiltagende dødsensfarlige spændinger.
Kynisk og følsom
Anthony Quinn overbeviser som den på en gang kyniske og følsomme Don Angelo, ligesom både Frederic Forrest og Robert Forster emmer af troværdig sammenbidt autoritet. Charles Cioffi er skøn som den voldsparate vendekåbe-håndlangere Luigi Orlando.
Anmeldt i 2024 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1973, USA, Krimi, Action, Drama, Biler på film, Bjerge på film, 115 min.
Dansk titel: Don Angelo er død- Anthony Quinn (Don Angelo DiMorra)
- Frederic Forrest (Tony Fargo)
- Robert Forster (Frank Regalbuto)
- Al Lettieri (Vince Fargo)
- Angel Tompkins (Ruby Dunne)
- Charles Cioffi (Luigi Orlando)
- Louis Zorich (Mitch DiMorra)
- Joe Santos (Joe Lucci)
- Abe Vigoda (Don Talusso)
- Victor Argo (Augie the Horse)
- Robert Carricart (Mike Spada)
- Sid Haig (The Arab)
- Vic Tayback (Ralph Negri)
- Dick Balduzzi (Benny)
- Jerry Gatlin (Hood)
- Bob Harks (Restaurant Patron)
- George Holmes (Waiter)
- Monty O'Grady (Restaurant Patron)
- Charlie Picerni (Furman)
- Cosmo Sardo (Maitre d')
- Ted White (Marty Rackheimer)
- Frank DeKova (Giunta)
- Val Bisoglio (Pete Lazatti)
- Maurice Sherbanee (Corsican)
- Bobby Bass (Hijacker)
- Franco Corsaro (Manzini)
- Dick Crockett (Cab Driver)
- Lee Delano (Sam Zutti)
- Nick Dimitri (Hijacker)
- Veronica Ericson (Zutti's Girlfriend)
- George Fisher (Hijacker)
- Bob Hoy (Hood)
- Primo López (Waiter)
- Glenn Randall Jr. (Hood)
- Carlos Romero (Mariano Longobardo)
- Ernest Sarracino (Barber)
- Robert Sutton (Fagin)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation