Close (2022)
To teenagedrenge er de bedste venner i hele verden. Men nærheden udfordres, og det kan ende fatalt.
TÆT PÅ NÆRHEDEN
Det skal ikke være angsten for at dykke ned i de store emotionelle dybder, der trykker, når man sætter sig til rette med "Close". En film, der ikke sætter livets store temaer under en skæppe og som – næsten – kommer helt hudnært tæt på nærheden i den allerreneste form.
De bedste venner
Drengene Leo og Remi er i deres tidligste teenageår og er bedste venner. De skeler ikke nødvendigvis til, at de også rent fysisk er ret tætte, og at der måske er en form for tiltrækning, der rækker ud over venskabets uskyld.
Den farlige antydning
Men det bliver pludselig et tema, da et par af klassekammeraterne "foreslår", at drengene kunne være homoseksuelle. Herefter begynder tingene at glide lidt, særligt for Leo, der er bange for associationen og antydningerne og derfor tager afstand fra Remi. Noget, Remi har meget svært ved at takle.
Psykologisk tæft
Instruktør Lukas Dhont træder ind i de to drengeskuespilleres verden med stor psykologisk tæft. Det er lykkedes ham at opnå den helt nødvendige fortrolighed, så formidlingen af drengenes store følelser kommer indefra – uden nogen former for forstillelse. Det er "Close"s største bedrift.
Subtile detaljer
Sekundært, men nok så vigtigt, læner dramaet sig ind i en fortællestil, der fremmer forståelsen gennem subtile detaljer og ikke gennem hverken store armbevægelser eller forklarende twists, turns og dialoger.
De dybe åndedrag
Det meste er på de dybe åndedrags og blikkes æteriske præmisser. Antydningens kunst og dennes medfødt æggende, inciterende og uophørligt perspektiverende natur lyner i øjnene: På drengene, på filmen.
Bratte klip
Mere problematisk, og en anelse selvmodsigende i forhold til temaerne i historien, er de helt tydeligt bevidst bratte klip fra ekstreme dybder – i tilsvarende bundløs filmisk stilhed, hvor hjertet kan høres hamre i eget bryst – til Leos "selv-tvungne" ishockey-spil, der pumper lidt testosteron ind i drengedramaet.
Livet, døden og det midt imellem
Hermed mistes den direkte linje til livet, døden og det midt imellem. Den sikre vej mod det stof, 7-stjerners film ellers er gjort af. Samtidig ærgrer brugen af Valentin Hadjadjs underlægningsmusik, selvom den langt fra er overpøsende. Men musikken er i bedste fald ordinær, også når den forsøges anvendt som "klassisk musik" som en del af handlingen til Remis i øvrigt rørende gestaltede obospil.
Anmeldt i 2023 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2022, Belgien, Drama, Psykologisk drama, Teenagere, Coming of Age, Homoseksuelt tema, 104 min.
Dansk titel: Close- Eden Dambrine (Leo)
- Gustav De Waele (Remi)
- Émilie Dequenne (Sophie)
- Léa Drucker (Nathalie)
- Kevin Janssens (Peter)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AAN - Bedste udenlandske film
- GG-N - Bedste udenlandske film
- CAN - Grand Prize of the Festival
- CAN-N - Queer Palm-nominering
- CAN-N - Palme d'Or-nominering