Blood on the Moon (1948)

    En cowboy med styr på aftrækkeren hyres af en lusket kammerat til at deltage i en tiltagende voldelig disputs mellem lokale mænd.


    STILREN WESTERN NOIR

    Robert Wises "Blood on the Moon" betragtes i flere sammenhænge som en af de første film noir-westerns: Her er skruet op for charmen og virkningerne i Nicholas Musuracas stilrene sort/hvide fotografering, og den ellers urklassiske genrehistorie får således et kærkomment og livgivende (teknisk) løft.

     

    Løftet over det forventelige

    Men det er ikke kun de brede fotografiske linjer blandt smukke bjerge og dale, der løfter denne western lidt over det forventelige. Robert Mitchums portræt af den på én gang charmerende og kompromisløse cowboy, Jim Garry, er præget af en tidløs elegance, der også indgyder troværdighed i forhold til det førsteelsker-potentiale, han skydes i skoene i filmens romantiske interesse.

     

    I den lidt mere fesne ende

    Dette er omvendt i historiens mere fesne ende, når Jim falder for – eller er det omvendt – områdets lokale cowgirl, der forstår at svinge en gun, så ingen mandlig konkurrent kan håne hende for manglende evner! Som filmens plakat slående beskrev det med store røde typer på gul baggrund: "A woman's bullet kills as quick as a man's!" Bedre bid er der i Robert Prestons portræt af Jims gamle kammerat, Tate Riling. Her får Mitchum noget modspil, der samtidig har kant og uforudsigelighed.

     

    Dramaet serveret på forhånd

    Helt efter den brede samtidsmodel udgør underlægningsmusikken en meget aktivt dikterende hovedrolle: Faktisk får vi dramaet serveret, før vi får det, sådan at forstå, at når en farlig situation venter lige om hjørnet, spidser tonerne til lige sekundet inden.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1948, USA, Western, Drama, Romantik, Bjerge på film, Dyr på film, 88 min.

    Dansk titel: Den blodige steppe
    Instr: Robert Wise Prod: Theron Warth Manus: Lillie Hayward, Harold Shumate Baseret på: ugeblads-fortælling af Luke Short Foto: Nicholas Musuraca Klip: Samuel E. Beetley Mus: Roy Webb