Le sang d'un poèt (1932)
Vi følger en ung digters lidelser, mens han kæmper med at finde ud af, hvad der er op og ned imellem virkelighed, drømme og metaforer.
EN UNG DIGTERS LIDELSER
Den "orfiske trilogi":
Le sang d'un poèt (1932)
Orphée (1950)
Le testament d'Orphée (1960)
"Digtere. . . udgydte ikke blot deres hjertes røde blod, men også deres sjæles hvide blod". Sådan præsenterer Jean Cocteau blandt andet denne første af tre eksperimentalfilm i den såkaldte "orfiske trilogi". Og vi er bestemt i den eksperimenterende og surrealistiske ende af filmhistorien, når Cocteau byder ind i en drømme- og metaforverden med en ung – og shirtless – digter i hovedrollen.
Alsidig kunstner
Jean Cocteau var en af de mest alsidige kunstnere i førkrigstidens Paris: Digter, romanforfatter, dramatiker, maler og filmskaber – hans mange talenter forenede sig i drømmeagtige film, der den dag i dag begejstrer publikum over hele verden. Og med dette dristige syn på kunst(ner)verdenens potentielle mentale ubalance satte han surrealismen i oprindelige 1930'er-svingninger.
Fantasi- og idérigdom af en anden verden
Æstetikken er præget af en fantasi- og idérigdom af en anden verden, pakket i på mange måder tidløse virkemidler, der på trods af det "ubehjælpsomme" reelt fremstår uden alder i deres på en og samme tid skræmmende og fascinerende elegance. Der er aldrig en afklaring eller forklaring – vi må selv finde de sammenhænge, der muligvis slet ikke er det. Udtryksfuldheden er ligeså markant hos hovedrolleindehaveren Enrique Rivero, som selve filmens æstetik: Blændende formidling i en svær, tyngende og alt andet end enkel historie.
Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024