Barnet (1940)

    Et ungt kærestepar får deres verden ødelagt, da de erfarer, at et barn er i vente. Men er det i virkeligheden så stor en katastrofe?


    SMITSOM SØDME

    Benjamin Christensen viser her vejen: Sådan portrætteres med ægthed, sødme og umiddelbarhed det store dilemma at vente et barn udenfor ægteskab i krigsåret 1940. Denne krise gennemlever det håbløst nyforelskede par, Pontus og Ilse. De kredser om den varme grød i en afgørelse, der kan ændre deres liv for altid... uanset, hvad de vælger. Skal de beholde barnet eller ej?

     

    Indlevelse i romance og dilemma

    "Barnet" er fra første scene et tydeligt billede på indlevelse i både romance og dilemma. Mogens Wieth og Lis Smed var begge i 20'erne, da de formidlede unge hjerter i brand. Ofte på en meget tidløs, moderne måde – hvor der ikke lægges skjul på begæret i (for samtiden) vovede antydninger.

     

    Tvivlen malet i ansigterne

    Abort-temaet har egentlig også en oprigtighed over sig: Tvivlen står malet i begge unge menneskers ansigter. Det bliver langt mere teatralsk, når emnet når "de voksnes" overvejelser, hvilket enten betyder fordømmelse eller løftede pegefingre. Her er der længere mellem scenerne med glimt i øjnene.

     

    Lidt tørt indendørs kulissepræg

    På trods af det noget tungsindigt, uvarierede set up med et lidt tørt indendørs kulissepræg står "Barnet" alligevel stærkt blandt Benjamin Christensens tonefilm – og i det hele taget blandt det utal af danske problemfilm, der igennem en lang årrække løftede pegefingre over de mindste afvigelser hos homo sapiens.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024