To (1964)
En kejtet mand sidst i 20'erne forsøger at gøre sig bemærket hos en yngre kvinde. Med begrænset succes.
I REALISMENS RODEBUTIK
Ligesom i sit filmrealisme-gennembrud Weekend (1962) danner Palle Kjærulff-Schmidt hér filmpar med Klaus Rifbjerg. "To" er endnu en visuelt lækker, men stivbenet og lidt forstillet filmaffære, som det er svært at elske betingelsesløst.
Svært ved at finde fodfæste
29-årige, rastløse Niels har svært ved at finde fodfæste i tilværelsen. Han klovner (og stjæler) sig gennem hverdagen, hvor han også fungerer som billetkontrollør i en biograf. Men han har et godt øje til den yngre Lone.
Styr på sit shit
Lone har omvendt styr på sit shit, spørgsmålet er, om hun virkelig kan falde for Niels' evindelige klovnerier og selvhævdende scener. I hvert fald er hun fascineret af ham.
Gudsbenådet fotografering
"To" er gudsbenådet fotograferet af Georg Oddner i eminente københavner-locations: Lige dele håndholdt autenticitet og vinklet æstetisering. Det er virkelig guf for øjnene - og en kærkommen lynafleder fra den alt andet end glat glidende historie.
Kringlet manus
Klaus Rifbjergs manus er kringlet, krævende og uforløst. Replikkerne falder utroværdigt og påvirker scenerne i negativ retning. Jens Østerholm kæmper en forgæves kamp med meget store armbevægelser som kender-ingen-besøgelsestid-Niels.
Reel charme
Så er der lidt mere reel charme over Yvonne Ingdals Lone-portræt, selvom man aldrig bliver dus med, at hun skulle kunne være den mindste smule interesseret i Niels, så anmassende, som han er. Der er (lidt for) rigelige mængder jazz-underlægning af Georg Riedel filmen igennem.
Anmeldt i 2021 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1964, Danmark, Drama, Romantik, 84 min.
Dansk titel: To- Jens Østerholm (Niels)
- Yvonne Ingdal (Lone)
- Peter Steen (Lones ven)
- Kjeld Jacobsen (Biografleder)
- Birgit Brüel
- Lis Adelvard
- Jørgen Bidstrup
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation