Midnight Cowboy (1969)
En texaner forlader det vilde vesten til fordel for storbyens damer og penge, men han bliver grueligt skuffet.
SÆRPRÆGET FILM
Betagende særpræget film, der i 1969 forargede amerikanerne så meget, at man var nødt til at skære de værste bandeord og mest frisindede scener væk, før filmen bare tilnærmelsesvis syntes spiselig.
Overrumplende & anderledes
Det er et velskrevet manuskript, der ligger til grund for filmen. En overrumplende og anderledes fortælling, der i sin direkte karakteristik af et hårdt miljø ikke viger tilbage for noget.
Indfødt texaner
Den indfødte texaner Joe Buck beslutter en dag at forlade "Det vilde Vesten" til fordel for New York Citys damer og penge. Joe forventer netop at kunne foretage en vellykket kombination af damer og penge ved at ernære sig som gigolo. Det eneste, han virkelig er god til, er at elske, som han udtrykker det.
Godtroende af natur
Men Joe er for godtroende af natur, og en affære med en væsentlig ældre kvinde viser sig at blive uden betaling.
Et fupnummer
Da Joe næste dag møder den halte, usoignerede Enrico Rizzo, der fortæller ham, hvor han skal henvende sig for at få en ordentlig manager, tror Joe også ham, og dét fupnummer kommer til at koste ham $20. Snart står Joe uden en cent på lommen, og hans selvstændige forsøg som trækkerdreng ender i fiasko.
Intimt venskab
Da han en dag tilfældigt støde på Rico igen, kræver han i første omgang sine $20 tilbage, men forstår så Ricos ynkelige tilstand og beslutter at lade ham gå. Men Rico insisterer på, at Joe skal bo sammen med ham, da Joe ikke længere har penge til hotellet. Det bliver begyndelsen på et akavet og på nogle måder rimelig intimt venskab.
Job som New York-gigolo
Rico bliver imidlertid mere og mere syg, og Joe må passe ham sideløbende med, at han forsøger at tjene penge på sin krop - nu nogle gang med et mindre udbytte. I takt med at Ricos sygdom bliver mere og mere alvorlig, erfarer Joe, at han vist alligevel ikke egner sig som New York City-gigolo.
Usædvanlig filmoplevelse
Den velovervejede autenticitet kombineret med pragtfuldt skuespil fra de to hovedrolleindehavere gør "Midnight Cowboy" til filmoplevelse ud over det sædvanlige.
Udpræget intimitet
I mange af scenerne er der en udpræget intimitet alene i interaktionerne og det lidt kejtede nærvær de to protagonister imellem. Det er denne grad af intimitet, som filmen lever højt på.
Anmeldt i 1996 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
Dansk titel: Midnight Cowboy- Jon Voight (Joe Buck)
- Dustin Hoffman (Enrico "Ratso" Rizzo)
- Sylvia Miles (Cass)
- John McGiver (Mr. O'Daniel)
- Brenda Vaccaro (Shirley)
- Ruth White (Sally Buck)
- Bob Balaban (Student)
- Paul Benjamin (Bartender)
- M. Emmet Walsh (Buspassager)
- Philip Bruns (Man in TV Montage)
- Jennifer Salt (Annie)
- Anthony Holland (TV Bishop)
- Marlene Clark (Girl at Party)
- Georgann Johnson (Rich Lady)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AA - Bedste film
- AAN - Bedste birolleskuespiller (Hoffman)
- AAN - Bedste skuespiller (Voight)
- AAN - Bedste birolleskuespillerinde (Miles)
- AA - Bedste instruktør
- AA - Bedste adopterede manuskript
- AAN - Bedste klipning
- BERLIN - OCIC Award
- BERLIN-N - Guldbjørn-nominering
- BD - Bedste ikke-europæiske film
- GG - Bedste debutant (Voight)
- GG-N - Bedste instruktør
- GG-N - Bedste skuespiller (Hoffman)
- GG-N - Bedste skuespiller (Voight)
- GG-N - Bedste birolleskuespillerinde (Vaccaro)
- GG-N - Bedste manuskript