Point Break (2015)

    En eventyrlysten ekstremsportsudøver bliver FBI-mand og infiltrerer en gruppe forbrydere, der hele tiden søger alle elementernes grænser.


    ADRENALINPUMPER PÅ OVERARBEJDE

    Sammenhængende film:
    Point Break (1991)
    Point Break (2015)

    Oppumpet opdatering af Kathryn Bigelows 90’er-ungdsomsactionfilm af samme navn. En film, der dengang smeltede pige- og drengehjerter verden over og satte eventyrlysten til lands, vand og i luften i kog. 24 år efter har filmfotografen Ericson Core skuret op på alle tænkelige knapper og serverer i egen iscenesættelse en heksekedelfilm stoppet til bristepunktet med spektakulære effekter.

    Helt igennem overvældende
    "Point Break" anno 2015 er først og fremmest et udstyrsstykke og et showroom for stuntmen og visuelle effektspecialister. Fra første scene kastes tilskueren ud i et helt igennem overvældende univers med adreanlinpumperne på overarbejde.

    Ekstremt vovet
    Efter at have mistet sin gode ven i et vovestykke over smalle bjergkamme, sætter eventyreren Utah sig for, at han vil være FBI-mand, og hans insiderviden i de frygtløses verden kan bringe ham tæt på en gruppe formodede superforbrydere, der stjæler fra de rige og giver til de fattige i ekstremt vovede missioner på kryds og tværs af kontinenter.

    Beviser sit værd
    Således lykkes det hurtigt Utah at blive venner med Bodhi og hans venner, særligt efter at FBI-agenten (der selvfølgelig ikke afslører sin identitet) har bevist sit værd både på kæmpebølger og som drageflyver. Han er en guttermand, og forbryderne tager Utah under deres vinger.

    Dødsforagt
    Efterhånden spidser tingene til, og vovestykkerne bliver mere og mere dødsforagtende. Spørgsmålet er, om og hvornår Utah skal springe ud som FBI-agent og måske sætte en stopper for de ekstreme lege med klodens elementer.

    Ufrivilligt komisk
    "Point Break" er en meget bekostet og tilsvarende flot film. Men indholdet, historien og skuespillet er i bedste fald ubehjælpsomt – og måske mere reelt grænsende til det ufrivilligt komiske. Plottet er præget af en proletar-plathed, der smitter af også i dialogen.

    Usmageligt højt tempo
    Samtidig er tempoet hektisk, at det bliver usmageligt. Vi skal jo partout nå kloden rundt, og gerne flere gange, i takt med, at Utah-drengen mænger sig med elementerne og de seje drenge. At de alle sammen er vældig seje, manifesteres i de talrige ekstremtatoveringer, som alle piger og drenge har dekoreret deres smækre kroppe med.

    Kvælende musik
    Helt efter bogen er filmen fra begyndelsen kvalt af filmmusik. Ikke ret mange øjeblikke står alene på billedernes præmisser – i øvrigt decideret bjergtagende fotograferet af instruktøren selv. Det lægger endnu mere klæbrig olie på det overtændte actionbål, og filmoplevelsen er trods de nævnte forcer vanskelig både at fordøje og tage alvorligt.

    Papirtynde biroller
    I mindre og rent ud sagt papirtynde biroller ses Ray Winstone og Delroy Lindo som to FBI-mænd med hver deres forbindelse til det nye håbefulde føl, som sendes i felten i den gode sags tjeneste.



    Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2015, USA, Action, Krimi, Sport, Bjerge på film, 114 min.

    Dansk titel: Point Break
    Instr: Ericson Core Prod: John Baldecchi, Broderick Johnson, Andrew A. Kosove, Christopher Taylor Manus: Kurt Wimmer Baseret på: manuskript til filmen "Point Break" (1991) af Rick King & W. Peter Iliff Foto: Ericson Core Klip: John Duffy, Gerald B. Greenberg, Thom Noble Mus: Junkie XL