1:1 (2006)

    En blond dansk pige er kæreste med en knægt fra Palæstina. Da pigens bror havner i koma efter vold, mistænkes kærestens bror for at stå bag.


    INTEGRATION FOR FAMILIEN DANMARK

    Instruktør Annette K. Olesen har haft succes med at skabe film med omdrejningspunkt i hverdagens små problemer og intriger, og hun har hér fundet det nærliggende at fortsætte problematiseringen på et højere plan, der involverer hele samfundet: Integration. Hvis der på baggrund af Olesens tidligere film havde grund til at nikke med en vis anerkendelse, må der hér desværre nikkes den anden vej.
     

    En hemmelighed

    Teenagepigen Mie (Joy K. Petersen) er kæreste med palæstinenseren Shadi (Mohammed-Ali Bakier). Dette er selvsagt en hemmelighed for Hadis forældre, der er rettroende muslimer (moren hjemmegående, striks og nærgående i sine spørgsmål – faren taxachauffør med faste nattevagter).
     

    Vold på åben gade

    Mie bor selv midt i Avedøre Stationsby i en højt beliggende lejlighed med moren Søs (Anette Støvelbæk). Da Mies bror en dag havner i koma efter en gang brutal vold på åben gade, mistænkes Hadis bror Tareq (Subhi Hassan) for overfaldet – hvilket skaber store gnidninger Mie og Hadi imellem, og ikke mindst imellem Hadi og hans bror.
     

    En blød vagt

    Vagten, der fandt Mies bror i en blodpøl, viser stor empati og opsøger Mies familie på hospitalet, bare for at høre, hvordan broren har det. Via den lokale bokseklub, hvor Tareq er udtaget til danmarksmesterskabet, holder den bløde vagt sig orienteret om, hvem der er mistænkt i sagen.
     

    Moraliserende rolle

    Mies mor Søs er gået i selvsving og tager nogle ture, hvor hun bliver et ganzfeld af frustration, særligt da hendes mor (Helle Hertz) kommer på visit og påtager sig den moraliserende rolle og giver Avedørebyen skylden for overfaldet.

    Fupz' manuskriptmaskine
    Ovenpå dette handlingsresume står det muligvis klart for læseren, at Kim Fupz Aakesons manuskript er proppet med (konstruerede) integrations-budskaber. Alle fordomme er igennem Fupz' manuskiptmaskine, og historien tager samtidig sig selv alvorligt, at der nærmest strømmer blod, sved og tårer ned ad biograflærredet.

     

    Ujævn iscenesættelse

    Læg hertil den meget ujævne iscenesættelse, der scene efter scene søger sensationen i det villede og overdramatiserede – og går tæt på "folk af fremmed etnisk herkomst", så familien Danmark kan få sig en ekstratime i integration.

    Belærende og moraliserende
    Enhver scene i filmen er på den ene eller anden måde gennemsyret af et belærende eller moraliserende budskab, lige fra de nære familieskærmydsler til de store integrationsspørgsmål, og i Olesens iscenesættelse falder begivenhederne usandsynligt, at man er ved at tabe underkæben. Generelt er skuespillet under middel. 

     

    Pressen skrev

    "Den danske "1:1" skildrer fremragende det skrøbelige begreb tryghed i ghettoen" // "Den lidt for pædagogiske, men følelsesmættede "1:1" skildrer etniske spændinger i en kedelig forstad" //  "Fremprovokerer hverken et medrivende drama eller et vitalt debatoplæg" // "Handler om fremmedfrygt og fordomme. Desværre lider filmen også selv undet et par af slagsen" // "Klog og autentisk klingende historie, der dog er bedre til at balancere end engagere" samt "Gør det desværre kun halvhjertet, så rigtig farligt bliver det aldrig."



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2006, Danmark, Drama, Krimi, Teenagere, 88 min.

    Dansk titel: 1:1
    Instr: Annette K. Olesen Prod: Ib Tardini Manus: Kim Fupz Aakeson Foto: Kim Høgh Klip: Molly Malene Stensgaard Mus: Kåre Bjerkø
    Priser
    • RB-N - Bedste special effects/lys