Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)
Vi følger de sidste skæbnesvangre dage i en ung teenagers liv i det smukke udkantsområde Twin Peaks.
NO-NONSENSE NONSENSE
Sammenhængende i "Twin Peaks"-universet:
Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)
David Lynchs biograf-prequel til egen succes- og kultrige tv-serie er på mange måder, hvad der kan kaldes no-nonsense nonsense: Altså en hardcore omgang farveladesuppe, der i dén grad kræver både et dybt engagement i tv-serien og en stålsathed udi at modstå/gennemleve alverdens i alle retninger strittende mystik uden forløsning.
Glimtvis æggende
"Twin Peaks: Fire Walk with Me" er afgjort både visuelt lækker og glimtvis fortælleteknisk æggende – særligt i de indledende takter, hvor de ekstreme mængder af metafysisk plattenslageri endnu ikke er slået igennem.
Mange prøvelser
Spillefilmen beskæftiger sig med tv-seriens primære mordoffer, den sagnomspundne teenager Laura Palmer (Sheryl Lee), mens hun endnu er i live. Vi følger hendes sidste uge i de mange prøvelser, hun udsættes for at familie, venner – og to kærester.
Mareridtsagtigt
Diverse FBI-agenter, der er på sporet af en seriemorder i området, er på sagen – og det kræver et åbent politisind at begive sig ind ad de mørke og mystiske stier, der omkredser hele den betændte og tiltagende mareridtsagtige affære.
Ikke for enhver smag
"Twin Peaks"-universet er som bekendt ikke for enhver smag med David Lynchs sofistikerede, kvasi-religiøse mystik, hvor både begivenheder og persongalleri er manierede marionetter i en "større sags" tjeneste.
Koger over
Men i spillefilmen koger ekstremiteterne ret hurtigt over i det krampagtige: Alt for meget af hele pakken på samme tid uden seriens formildende doserende, udstrakte form. Koncentratet (omend 134 minutter langt, hvilket føles af meget) kæntrer således allerede i de første bølger af nonsense, som de skyller ind over filmen efter en halv times tid.
Konstant musikunderlagt
Helt fra start dominerer underlægningsmusikken billedet i helt ekstrem grad. Selvom den er tilbagetrukket, er den faktisk anvendt nærmest konstant, lidt ligesom køb-mere-musakken i et supermarked.
Ingen gennemslagskraft
Ingen af skuespillerne har tilnærmelsesvis samme gennemslagskraft som i serien. De fleste opleves som stift teatralske robotter – en del af "Twin Peaks'" dna ganske vist, men hér ufrivilligt både komisk og katastrofalt.
Anmeldt i 2025 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2025
Fakta om filmen
1992, USA, Mystik, Drama, Gyser, Bjerge på film, Biler på film, Seriemordere, Teenagere, 134 min.
Dansk titel: Twin Peaks – Laura Palmers sidste dage- Sheryl Lee (Laura Palmer)
- Ray Wise (Leland Palmer)
- Mädchen Amick (Shelly Johnson)
- Dana Ashbrook (Bobby Briggs)
- David Bowie (Phillip Jeffries)
- Eric DaRe (Leo Johnson)
- Miguel Ferrer (Albert Rosenfeld)
- Pamela Gidley (Teresa Banks)
- Heather Graham (Annie Blackburn)
- Chris Isaak (Chester Desmond)
- Moira Kelly (Donna Hayward)
- Peggy Lipton (Norma Jennings)
- David Lynch (Gordon Cole)
- James Marshall (James Hurley)
- Jürgen Prochnow (Woodsman)
- Harry Dean Stanton (Carl Rodd)
- Kiefer Sutherland (Sam Stanley)
- Lenny von Dohlen (Harold Smith)
- Grace Zabriskie (Sarah Palmer)
- Kyle MacLachlan (Dale Cooper)
- Frances Bay (Mrs. Tremond)
- Catherine E. Coulson (The Log Lady)
- Michael J. Anderson (Man From Another Place)
- Frank Silva (Bob)
- Walter Olkewicz (Jacques Renault)
- Gary Hershberger (Mike Nelson)
- Gary Bullock (Sheriff Cable)
- David Brisbin (Second Woodsman)
- James Parks (Service Station Mechanic)
- Anne Gaybis (Dancer on Stage in 'Pink Room')
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- CAN-N - Palme d'Or-nominering