Vampire's Kiss (1988)

    Efter en affære med en kvinde tror en ung karrierefyr, at han er ved at blive vampyr – og helvede er løs!


    GROTESK FABELAGTIGT

    Hvis du lige hurtigt vurderer denne vampyrkomedie på plakaten – og i øvrigt den lattervækkende danske titel "Hvem har taget mine tænder?" – er det let både at vrænge og vende ryggen til.

     

    Bliv hængende!

    Men sæt filmen i gang og bliv hængende. Det lønner sig, ene og alene som følge af Nicolas Cages decideret grotesk-fabelagtige hovedrollepræstation, men også fordi "Vampire's Kiss" er både sart, underfundig og tankevækkende i sine (mentale) forvandlings-elementer.

     

    En umulig opgave...

    Cages Peter Loew er en succesrig forretningsmand, der gerne kommanderer lidt vel rigeligt med sine medarbejdere. Særligt den relativt nystartede Alva Restrepo (en skøn Maria Conchita Alonso) står for tur, da hun sættes på en umulig opgave med at genfinde en tabt papirkontrakt.

     

    Myrekrybende nedladende

    Allerede hér stråler Cage, når han myrekrybende nedladende og hånligt sørger for at sætte sin magt igennem. Men det er først senere i handlingen, at der for alvor går betændelse (på den rigtig "fede" måde) i Cages præstation.

     

    Natlig psykose

    Det er, da han efter et frækt møde med en kvinde bliver overbevist om, at han er ved at forvandle sig til en vampyr. Vanviddet tager til, kulminerende i hans natlige psykose, hvor han – iført blodgennemvædet jakke og skjorte – fører en længere samtale med en husfacade.

     

    Udadkrængende

    Cages præstation hører til blandt hans allermest uadadkrængende, og selvom fagter, mimik og tale er både manieret og teatralsk, passer det netop perfekt ind i filmens hysteriske og mystiske forvandlings-potentiale.

     

    Definerende rolle

    Skuespilleren har selv nævnt "Killer's Kiss" som en definerende rolle for den lange og glorværdige karriere, og det forstår man godt! I det hele taget er det en omkuldvæltende filmoplevelse, særligt efter de indledende og lidt vel overfriske takter træder i baggrunden til fordel for Cages svendestykke.



    Anmeldt i 2024 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024