Hell Is for Heroes (1962)

    En lille amerikansk deling forsøger at holde skansen mod nazisterne, men har ikke meget at skyde med.


    LILLE DELING, HVAD NU?

    Fortættet, æstetiseret og uhyre velspillet krigsdrama signeret Don Siegel, 1962. "Hell Is for Heroes" udgør sammen med borgerkrigs-melodramaet The Beguiled (1971) den alsidige instruktørs væsentligste bidrag til krigsgenren.

     

    Atypisk introvert

    En meget lille deling amerikanske soldater kaldes tilbage i kamp ved den tyske Siegfried-linje i Frankrig. Delingen er lige vokset med en mand, den sammenbidt-bistre enspænder John Reese (Steve McQueen i en meget atypisk introvert rolle.)

     

    Kreativ krigsførsel

    Kunsten er at få fjenden til at tro, delingen er meget større, end den reelt er. Her gælder det om at være kreativ, så en enkelt Jeep fx kommer til at lyde som en heftig tank! Men er det nok, når nazisterne tilsyneladende er talstærke og godt gemt af vejen i en bunker?

     

    Kamp/flugt/overlevelse

    Siegel lykkes flot med at formidle den indædte kamp/flugt/overlevelse i en sort/hvid, lys- og skyggebåret indpakning. Her hjælper Harold Lipsteins både dynamiske og idérige fotografering, og det er faktisk ikke tyngende, at stort set hele filmen er optaget i studie.

     

    Direkte forbindelse

    Samtidig er Leonard Rosenmans bombastiske underlægningsmusik behageligt diminutivt udbredt, og det giver en meget mere direkte forbindelse til både begivenheder og protagonister.

     

    Skøn gennemslagskraft

    Steve McQueen brillerer som den uventet usympatiske og gnavent-aggressive Reese. En rolle, der virkelig fortjener fremhævelse i McQueens filmografi. Ved siden af ham optræder nogle af tidens hotte navne, blandt andre Bobby Darin, og så er der skøn gennemslagskraft i Harry Guardinos portræt af delingens leder Jim Larkin.



    Anmeldt i 2024 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1962, USA, Krig, Krigsdrama, Drama, 90 min.

    Dansk titel: Et helvede for helte
    Instr: Don Siegel Prod: Henry Blanke Manus: Robert Pirosh, Richard Carr Foto: Harold Lipstein Klip: Howard A. Smith Mus: Leonard Rosenman