Prophecy (1979)

    Mistanke om svær forurening bringer en ekspert langt ud i bjergrige skovegne, hvor den sande terror gemmer sig bag træerne.


    B-FILM I A-KLÆDER

    Den danske titel ("Forureningsuhyret") latterliggør nu alligevel denne John Frankenheim-gyser mere, end godt er. Faktisk er "Prophecy" en lækkert produceret scifi-gyser med både muskler og kunstneriske ambitioner i ryggen.

     

    Udvandet monsteraffære

    Men nogen stor (gyser)filmoplevelse er det bare ikke, hertil er monsteraffæren ganske enkelt både for udvandet, svulstigt og komisk serveret, selvom man aldrig kan være helt sikker med John Frankenheimer, om det komiske er tilsigtet eller ikke.

     

    En bitter mistanke

    Da miljøsundheds-eksperten Rob får nys om, at et stort skovområde i bjergrige egne kan være svært forurenet, tager han konen (Talia Shire) under armen og rejser ind i indianer-territorie med måleudstyret i orden.

     

    Forureningsuhyret på spil

    Det viser sig, at den lokale papirfabrik i dén grad forurener, og det er nok også forklaringen på, at Rob og co. først finder et par degenererede dyreunger, siden støder på en gigantisk "bjergtrold" (deres mor?) – det såkaldte forureningsuhyre... og så er gode råd dyre!

     

    En grundig omgang æstetisering

    Fotograferingen er ekstravagant i de forførende bjerglandskabskulisser – hér har "Prophecy" virkelig en ambassadør i den erfarne fotograf Harry Stradling Jr., der ikke finder den pjattede monster-scifi for useriøs til en grundig omgang æstetisering.

     

    Indser katastrofens omfang

    Robert Foxworth lever sig imponerende dybt ind i rollen som Rob, der gradvist indser katastrofens omfang. Til gengæld er flere af (indianer-)birollerne ikke for heldigt besatte.



    Anmeldt i 2024 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1979, USA, Thriller, Gyser, Science Fiction, Bjerge på film, Skibe på film, Biler på film, 102 min.

    Dansk titel: Forureningsuhyret
    Instr: John Frankenheimer Prod: Robert L. Rosen Manus: David Seltzer Foto: Harry Stradling Jr. Klip: Tom Rolf Mus: Leonard Rosenman