The Sand Pebbles (1966)
En rebelsk maskinmand får hyre på en topmoderne kanonbåd midt i en revolutionsstemning i Kina anno 1926.
DEN REBELSKE MASKINMESTER
Steve McQueen fik her karrierens eneste Oscar-nominering for hovedrollen i Robert Wises meget episke krigs/romantiske drama fra 1966. Som maskinmesteren Jake Holman er McQueen en rebel med fut i rumpetten - og han får svært ved at indordne sig under "skævøjerne" på sin nye arbejdsplads, kanonbåden USS San Pablo.
Betændelse i Kina
Vi befinder os i Kina i året 1926. Landet ulmer af revolutionsstemning, og det gør ikke det amerikanske fartøjs nærvær mindre betændt. Besætningen må være på stikkerne - for er der ikke drama ombord, skal omstændighederne til lands nok skabe spænding.
Gammeldags epik
"The Sand Pebbles" går linen ad hvad angår gammeldags episk fortællestil: Helt fra anslaget (det vil reelt sige prologen) slås tonen an. Ligesom i forbilleder fra Hollywoods guldalder byder filmen nemlig på en prolog, hvor kun Jerry Goldsmiths (i øvrigt meget velkomponerede) musik supplerer en tegning af USS San Pablo.
Dygtig fotografering
I det Panavision-filmede bredformat er der desuden lagt op til billeder i endeløse kompositoriske muligheder. Mest vellykket her er sekvenserne med kanonbåden til flods, men også vinklingerne ombord på skibet udnyttes eminent; fotografen Joseph MacDonald har forstået mulighederne ved at stille sig op på dækket over og filme nedad mod et fx par søfolk i samtale.
Det svulstiges ånd
Helt i det svulstiges ånd rummer den tre timer lange film også en pause halvvejs. Den kommer lige efter, hvad der reelt skal vise sig at være filmens bedste sekvenser. Første halvdel er i det hele taget filmens bedste - her er der fokus på McQueens svære væsen og hans dybe (og smittende) fascination af kanonbådens dieselmotorer.
Mekanikken i fokus
Når mekanikken er i fokus, kører filmen i olie i takt med de enorme stempler. Langt mere fesen bliver filmen efter pausen. Her går der lige dele romantik (ved ligegyldig landgang) og politik (clash mellem kinesere og amerikanere) i den, og pludselig føles herlighederne alenlange... selv frem imod det uundgåelige krigsklimaks.
Ingen gnister
Jerry Goldsmiths musik er i sig selv fremragende komponeret, men er lidt for rigelig anvendt. Skuespillet er ganske pænt uden at slå gnister (McQueen var meget besværlig på settet, forlyder det). Instruktør Robert Wise var meget stolt af denne storfilm, der dog aldrig tjente sig 100 % hjem rent økonomisk.
Anmeldt i 2020 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
1966, USA, Krigsdrama, Krig, Drama, Romantik, 182 min.
Dansk titel: Kanonbåden San Pablo- Steve McQueen (Jake Holman)
- Richard Attenborough (Frenchy Burgoyne)
- Richard Crenna (Cpt. Collins)
- Candice Bergen (Shirley Eckert)
- Mako (Po-han)
- Larry Gates (Jameson)
- Simon Oakland (Stawski)
- Joe Turkel (Bronson)
- Barney Phillips (Franks)
- Ben Wright (Englishman)
- Gil Perkins (Customer at Bar)
- Walter Reed (Bidder at Bar)
- Jon Lormer (Hamilton)
- James Jeter (Farren)
- Ford Rainey (Harris)
- James Hong (Victor Shu)
- Joe Di Reda (Shananan)
- Robert Emhardt (San Pablo Officer)
- Frank Coghlan Jr. (Man at Bar)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- AAN - Bedste film
- AAN - Bedste scenografi
- AAN - Bedste musik
- AAN - Bedste fotografering
- AAN - Bedste birolleskuespiller (Mako)
- AAN - Bedste klipning
- AAN - Bedste lyd
- AAN - Bedste skuespiller (McQueen)
- GG-N - Bedste musik
- GG-N - Bedste manuskript
- GG-N - Bedste skuespiller (McQueen)
- GG-N - Bedste film
- GG-N - Bedste lovende stjerne (Bergen)
- GG-N - Bedste birolleskuespiller (Mako)
- GG-N - Bedste instruktør
- GG - Bedste birolleskuespiller (Attenborough)