Natlogi betalt (1957)

    En purung ekspeditrice forelsker sig farefuldt i en amerikansk soldat på orlov i København. Er det naivt - eller ægte kærlighed?


    LØFTET PEGEFINGER

    Ovenpå den løftede pegefinger i Ung leg (1956) løfter instruktøren Johannes Allen (teknisk assisteret af Anker Sørensen) her en ny pegemand: Endnu engang er det purunge piger i uføre, personficeret af Hanne Borchsenius' teenage-ekspeditrice Bente. Emne-"eksperten" Allen fortsatte oven i købet i samme rille med Gymnasiepigen (1960).

     

    Snusket barnerov

    Bente bliver kær i den indladende og kække amerikanersoldat Johnny - et fænomen, der optog mange danskere i samtiden, fordi det var lidt snusket og barnerovs-agtigt. Vi ender da også hurtigt på en til formålet indrettet café, der også er lidt bordelagtig...

     

    Lidt ungpigemås

    Her har Johnny mange kolleger, der er ude efter lidt ungpigemås. Men er Bente bare naiv, eller er Johnny kærestepotentiale? En af delene skal filmens meget stramt skrevne etik og moral nok sorge for at sætte to fede streger under.

     

    Visuel elegance

    En smule formildende visuel elegance finder vi i Henning Bendtsens fotografering, der i (alt for få) københavner-sekvenser indfanger storbyen i pæne, æstetiske perspektiver. For skuespillet er bestemt ikke noget at råbe hurra for.

     

    Ufrivilligt komiske

    Langt de fleste roller er mest af alt ufrivilligt komiske: Borchsenius' Bentepige taler ikke just flydende engelsk, Lee Patterson er som den eneste ægte amerikaner den rendyrkede kækhed. Preben Mahrt er virkelig ikke i sit es som alfonsen Sugar (!), ligesom Malene Schwartz spræller forgæves i det tykt fordømmende net (hun spiller hér en luderen Inga, der har lært et par beskidte tricks af Sugar.)

     

    Jazzet underlægning

    Ib Glindemanns jazzede underlægning sørger for "den rette stemning" under det meste af herlighederne - hans hits blev tilmed udgivet på plade i samtiden. "Natlogi betalt" fik også premiere i USA med titlen "Night Girls."



    Anmeldt i 2021 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024