Passion (1954)

    En nybagt far og en djærv kvinde må på et hævntogt gennem californiske bjergpas ovenpå en slem forbrydelse.


    FERM HÆVN MOD VEST

    Året før Tennessee's Partner (1955) serverede Allan Dawn denne sølvfadsklare western, der er noget mere frugtbar end sin genresøster: "Passion", der i dansk biografdistribution fik den ret så smækre titel "Hedt blod", er dynamisk og rytmisk iscenesat.

     

    Et større drama

    Et større drama udfolder sig, efter den nybagte far og kvægmand Juan (Cornel Wilde) i dén grad bliver ramt på privatlivet af rivaliserende, skrupelløse lokale. Sammen med den "drengepige"-mobbede(!), bukseklædte Tonya (Yvonne De Carlo) begiver han sig gennem smukke bjerglandskaber for at søge hævnen...

     

    Raffineret variation

    John Altons (Tennessee's Partner (1955)Birdman of Alcatraz (1962)) fotografering er en af de væsentligste nøgler til filmens gennemslagskraft: Western-flækkernes mange små pladser og huse udnyttes med raffineret variation.

     

    Bjergene som hovedrolleindehaver

    Men det er især i anden halvdel af handlingen, at der kommer smæk på det visuelle – da bjergene for alvor træder ind i billedet som en væsentlig hovedrolleindehaver. Igen yderst habilt indfanget af John Alton.

     

    Farveløst rollegalleri

    Noget fladt og farveløst står til gengæld det digre rollegalleri, hvis meget sort/hvidt optrukne værdisæt forekommer og serveres uden gnist. Og så er den åbenbart obligatorisk udspartlende underlægningsmusik af Louis Forbes ret meget en killer: I hvert fald sætter den en udtalt skingert larmende tone, der kvæler enhver mulighed for selv at forme dramaet.



    Anmeldt i 2025 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025