Flickan som lekte med elden (2009)
En hårdt prøvet ung kvinde kæmper på egen hånd for overlevelse blandt skruppelløse mænd, da hun bliver midtpunkt i en sag om sin egen fortid.
ILD I BEGGE ENDER
Sammenhængende film:
Män som hatar kvinnor (2009)
Flickan som lekte med elden (2009)
Luftslottet som sprängdes (2009)
The Girl with the Dragon Tattoo (2011)
Det midterste kapitel i filmatiseringen af Stieg Larssons Millenium-trilogi tager hæderligt tråden op fra Män som hatar kvinnor (2009).
Samme fortællestil
Spændingen er stort set intakt, og fortællestilen er næsten nøjagtigt den samme som Niels Arden Oplevs i den første film.
Dramatiske virkemidler
Det betyder en fatal omgang med dramatiske virkemidler; primært et stupidt lyddesign og Jacob Groths pladder-musik, som han selv er så stolt af.
Opskruet lydunivers
Men når man har aftalt med sig selv i et højtideligt øjeblik at vende øjnene mod himmelen ad det helt unødvendigt opskruede lydunivers og så i øvrigt være modtagelig for filmens øvrige narrative kvaliteter, så er der spændingsophobning mod spændingsudløsning i godt 2 timer.
Snarrådighed og spændstighed
Unge Lisbeth Salander får virkelig brug for sin snarrådighed og spændstighed, for hun bliver i dén grad mødt af en mur af mænd, der hader kvinder i denne fortættede krimi. Efter i en længere periode at have opholdt sig forskellige steder i udlandet, vender Salander tilbage til Stockholm i håbet om at kunne starte på en frisk.
Fortiden er ikke glemt
Men fortiden er langt fra glemt. I stedet bliver Salander snart ufrivillig hovedperson i en uhyggelig hetz mod hendes person. Inden længe ser hun sig selv som hovedmistænkt i en tredobbelt mordsag, og det bliver kun endnu værre, da hun for første gang siden barndommen møder sin far, som hun i sin tid satte ild til. I kulissen kæmper Salanders gamle flamme, journalisten Mikael Blomkvist, ihærdigt for at finde frem til de bagmænd, der vil have Salander uskadeliggjort - før det er for sent.
Oplæste replikker
Det er en svaghed i skuespillet, at mange af replikkerne synes læst op snarere end spillet, og det er særligt ikke Noomi Rapaces stærkeste optræden, vi er vidner til.
Ujævn opbygning
At anden og tredje film i serien som udgangspunkt er tænkt som en tv-serie og kun sent i processen blev skabt til også at gå i biograferne, kan mærkes flere steder i den noget ujævne narrative opbygning.
Ren svensk atmosfære
Stockholm spiller i de bedste scener en fin rolle som bykulisse. Enkelte steder er der fundet meget stemningsfulde locations, men det er primært i det mere landlige aspekt af handlingen, at de fineste locations med ren svensk atmosfære brænder igennem. De skumle bandit-typer i filmen har så absolut "star quality" og tager jord med i filmens mest intense uhygge.
Hæderligt
Uden lydeffekter på snart sagt alt, inklusive en simpel computersøgning - og uden Jacob Groths højspændte musik konstant i baggrunden - kunne filmen helt givet have været mere intens. Stadig med fuld udblæsning er der dog tale om en hæderlig nordisk krimi. I filmens slutning lægges der i den grad op til, at det hele afgøres i 3'eren.
Anmeldt i 2010 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2009, Sverige, Krimi, Mystik, 129 min.
Dansk titel: Pigen der legede med ilden- Noomi Rapace (Lisbeth Salander)
- Michael Nyqvist (Mikael Blomkvist)
- Lena Endre (Erika Berger)
- Sofia Ledarp (Malin Erikson)
- Georgi Staykov (Alexander Zalachenko)
- Mikael Spreitz (Ronald Niedermann)
- Peter Andersson (Nils Bjurman)
- Jacob Ericksson (Christer Malm)
- Annika Hallin (Annika Giannini)
- Yasmine Garbi (Miriam Wu)
- Ralph Carlsson (Gunnar Björk)
- Per Oscarsson (Holger Palmgren)
- Anders Ahlbom (Peter Teleborian)
- Magnus Krepper (Hans Faste)
- Tehilla Blad (Ung Lisbeth)
- Donald Högberg (Jerker Holmberg)
- Jörgen Berthage (Politibetjent)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation