Kundskabens træ (1981)

    Anden mellem er en helt almindelig århusiansk skoleklasse anno 1958, og oplever som helt almindelige skoleklasser helt almindelige problemer.


    PINLIGHEDER PÅ PERLERÆKKE

    Nils Malmros beviser endnu engang overbevisende, at han mener, at Århus er verdens navle. Helt almindelige århusianske pubertære problemer, som Malmros selv oplevede dem, er omdrejningspunktet i dette opremsende og uforløste drama.
     

    Klassisk pinlige situationer

    De klassiske pinlige situationer indtræffer simpelthen i hver eneste scene, så det er en ren fryd for sadistiske tilskuere og brandfarligt hæslige minder for den generation af seere, som filmen er lavet til, nemlig dem der selv var børn omtrent i 1958, som Malmros selv.
     

    Sjovle tegninger på tavlen

    For blot at nævne nogle af de pinlige situationer, som det har været så fristende for Malmros at gengive i sin film: i kiksede badedragter i svømmehallen, dans i gymnastiksalen, et kondom bliver pustet op, en medister bliver sendt rundt under bordet på lejrskolen, sjofle tegninger på tavlen, grufulde afvisninger over telefonen.

    Minutiøse gengivelser af pinligheder
    Sammenhængen i Malmros' film er begrænset til helt overfladiske personskildringer uden egentligt omdrejningspunkt. Filmen har ingen hovedpersoner men er udelukkende situationsbeskrivelser, minutiøse og omhyggelige gengivelser af primært pinlige begivenheder.
     

    Pinligheder på perlerække

    Der er altså tale om en film uden nogen egentlig historie og uden et plot. En gruppe drenge og piger med tilhørende lærere og et par forældre hist og pist oplever lidt hér og lidt dér, pludselig er der gået en årstid eller to - sådan for dramaets skyld - og så fortsætter vi lidt i samme spor med pinligheder på perlerække.
     

    Malmros' varemærke

    Malmros' varemærke er jo som bekendt - ud over Århus - at forsøge at skabe en helt unik autenticitet gennem brug af ubeskrevne skuespillere. Niveauet blandt skuespillerne er i denne film, hvad man må betegne som "kun lige bestået". Spillerne er overbevisende, når Malmros fanger dem i helt konkrete situationer, så de bare skal reagere som i den virkelige verden, men man kan godt glemme alt om nærhed og ægthed, når dramatikken rigtig melder sig. Særligt er de voksne decideret ringe.

    Kaotisk springende
    Manuskriptet tillader desuden kun et barn at have "interessante" forældre, i det Elins overklasseforældre er så sadistiske og væmmeligt upædagogiske, følelseskolde og på alle måder frastødende, at de - og særligt moderen - har fundet plads i det kaotisk springende manuskript.
     

    Konstrueret scenografi

    Igen et eksempel på Malmros' tilgang til det reelle og interessante materiale. Der er langt imellem de troværdige scener, og en noget tydeligt konstrueret scenografi med eksteriør begrænset til en hvid Volvo PV444 og en rigmandsvilla på strandvejen hjælper ikke filmen i omdrejninger.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    1981, Danmark, Drama, Coming of Age, Børn på film, Teenagere, 110 min.

    Dansk titel: Kundskabens træ
    Instr: Nils Malmros Prod: Per Holst Manus: Frederick Cryer, Nils Malmros Foto: Jan Weincke Klip: Janus Billeskov Jansen
    Priser
    • BD - Special Award (Jan Weincke)