The Hunt for Red October (1990)

    En russisk ubådskaptajn viser sig at have andre planer med sit fartøj end resten af besætningen.


    UNDERVANDSDRAMATIK

    Sammenhængende film:
    The Hunt For Red October (1990)
    Patriot Games (1992)
    Clear and Present Danger (1994)
    The Sum of All Fears (2002)
    Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)

    Actioninstruktøren John McTiernan har imellem imellem to Die Hard-film skabt denne lovligt overfladiske og banale politiske thriller, der aldrig rigtig bliver andet end simpel.

    Spændingen forsvinder
    Efter filmens lovende smukke anslag begynder spændingen at forsvinde, og man fornemmer snart, at Sean Connery og company har et yderst tyndt og klichéfyldt manuskript at arbejde med. Da Ruslands nye teknisk uovervindelige ubåd bliver søsat i al hemmelighed, er det med den verdensberømte russiske ubådsfanatiker Marko Ramius som kaptajn.

    Egen dagsorden
    Da han imidlertid har andre planer med ubåden end sit mandskab, gør han en ende på sin næstkommanderende og leder nu selv ekspeditionen fuldt. Om det er hans plan at starte en tredje verdenskrig mod USA ligger uafklaret i luften, men der er mange hentydninger i den retning i løbet af filmen.

    Umulig at spore
    Både Rusland og USA sætter nu halvdelen af deres flåder ind på at spore og tilintetgøre "Red October", men det er ikke helt nemt, idet ubåden sejler med et helt nyt fremdriftssystem, der gør den lydløs og dermed så godt som umulig at spore på radar.
     

    Flugt ikke en mulighed

    Da det imidlertid viser sig, at der er en sabotør med ombord på "Red October", som ødelægger dette enestående system, kommer flere fjendtlige ubåde i nærheden af den, og en flugt synes snart umulig.

    Stillestående
    Instruktør John McTiernan har normalt sans for actionfilm med konstant bevægelse, men filmen her er et kedeligt og stillestående bidrag til thrillergenren. Skuespillerne må arbejde med de triste og uspændende dialoger, som nu engang er skrevet til dem, og det kommer der en række tilsvarende kedelige og triste præstationer ud af.

    Fuldtallig klichéhær
    Sam Neill er et glimrende eksempel på, hvad et skidt manuskript kan gøre ved en ellers glimrende skuespiller. Sean Connery kæmper bravt mod filmens fuldtallige klichéhær, men kampen synes forgæves. På samme måde render Alec Baldwin underligt rundt i manegen i jagten efter bare én god replik.

    Under vandet i et studie
    Teknisk set rummer filmen ikke de store udfordringer. At gøre lange undervandssekvenser filmet i studie spændende kræver snilde. John McTiernan benytter sig meget af at sætte et kunstigt, næsten overnaturligt lys, der skaber en distanceret uhyggelig stemning: Fanget under vandet - i et studie.



    Anmeldt i 1995 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024