Yoidore tenshi (1948)

    En såret forbryder søger behandling hos en alkoholiseret læge i en isoleret klinik ikke længe efter anden verdenskrig. De to udvikler et sært venskab, der har svære kår.


    JAPANSK DELIKATESSE

    Det kan næppe gøres meget mere stilfuldt og stilrent - og stilenkelt, end når Akira Kurosawa fører sit kamera hen over alt andet end billedskønne locations og ind i iskolde stuer.

    Efterdønninger af død
    Instruktionen er kunstnerisk i de høje luftlag, hvilket de mange sært æstetiske detaljer i både kameraets linse, på lydsiden og i skuespillet vidner om. Mystiske bobler i den lokale og stærkt forurenede sø pibler mod overfladen som små efterdønninger eller forvarsler af død.
     

    En ensom lokal i skæret fra en lampe..

    En ensom lokal sætter sig i skæret fra en enlig lampe og spiller en vemodig melodi på sin guitar, og tonerne spreder sig i landsbyens grå og stillestående hverdag. Lyset stirrer ind på en bleg og syg mand gennem et støvet vindue i en dør, der er ved at gå af sine hængsler.

    Et sølle liv
    Akira Kurosawa havde inden sin filmkarriere prøvet kræfter med kunstmaleriet og malede malerier som storyboards til sine film. Denne direkte forbindelse til malerkunsten bliver synlig i filmens perfektionistiske komposition, men samtidig er de levende billeder renset fra den teatralske stilstand og skabt med omhu i portræt af livet, om end et sølle et af slagsen.
     

    Drikker finsprit af flasken

    Da en såret forbryder opsøger landsbylægen Sanada (Shimura) bliver det promillebehandling. Lægen er stærkt alkoholiseret og drikker finsprit af flasken men kan stadig sit håndværk og ryster ikke på hånden med sprøjten.
     

    Tilstanden forværres

    Patienten har været involveret i bandeslagsmål og har en kugle i hånden - den bliver fjernet uden bedøvelse. Lægen kan også fortælle ham, at han har tuberkulose, og at han kan kurere ham, men patienten vil ikke høre på ham og bliver mere og mere dårlig.
     

    Desperationens afgrund

    Samtidig når lægen desperationens afgrund, da han løber tør for alkohol, men hans patient har i mellemtiden erkendt at han er nødt til at starte behandling, og de to bliver ulige men gensidigt forstående venner.

    Fysisk nærhed
    Kurosawa skaber en dramatisk fysisk nærhed i sin film ved at gå helt tæt i detaljen og fange det absurde og frastødende i den unavngivne skærsild, der omgiver lægen og patienten.
     

    Afsavn & håbløshed

    En enkelt lyskegle, boblende giftigt vand, fysisk og psykisk smerte, afsavn og håbløshed. Den imponerende kulisse står knivskarpt men samtidig knugende hemmelighedsfuldt som en stærkt identitet omkring de lidende hovedpersoner.
     

    Tids- og lokationstypisk virkemiddel

    At skuespillet kan blive lovlig teatralsk opleves som et tids- og lokationstypisk stilistisk virkemiddel mere end mangel på autenticitet.



    Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    1948, Japan, Drama, Krimi, Romantik, 98 min.

    Dansk titel: Drunken Angel
    Instr: Akira Kurosawa Prod: Sojiro Motoki Manus: Akira Kurosawa, Keinosuke Uegusa Foto: Takeo Ito Klip: Akira Kurosawa (ikke krediteret) Mus: Fumio Hayasaka