Drømmen om det hvide slot (1962)

    En ung, blind kvinde lever en tryg tilværelse på landet med sin far og en husholderske. Men da faderen dør, bliver tilværelsen under en iskold stedmor ulidelig.


    GODHED OG ONDSKAB

    Anker Sørensens alvorligt mente drama fra 1962 kan i dag ikke ses uden et smil på læberne: det klingende rigsdanske og den fatalistiske god/ond-historie er et par gode eksempler på filmens falmede men klokkeklare budskaber.
     

    En fadeløs stakkel

    Malene Schwartz spiller den blinde kvinde Susanne, hvis far har helliget sig datteren fuldt og helt. Moderen døde under fødslen, og faderen er opsat på at skaffe datteren en specialist, der kan få hende til at se. Faderen har netop giftet sig for anden gang, da han styrter ned med sit fly og efterlader Susanne faderløs.
     

    En trofast støtte

    Nu tager den - i øvrigt onde - stedmor og hendes datter over: de vil herske og regere, ikke alene over huset men også over "stakkels" Susanne, som de ynder at omtale hende. Heldigvis har Susanne en trofast støtte i grevesønnen Walther, der er en god dreng - modsat sin bror, amatørpianisten Albert, der allerede har sikret sig en forlovelse med Susanne. Så der er altså intriger til op over begge ører - og øjne - for Susanne får synssansen og kan nu endnu bedre bedømme tingenes tilstand.

    Forklarende forudsigelser
    Plottet er smurt ind i tommetykke lag forklarende forudsigelser, så tilskueren ikke på noget tidspunkt skal føle sig i tvivl om, hvad der foregår. Det er ikke overladt til fantasien, hvem der er de gode og de onde, og på denne måde følger filmen fint periodens danske filmskabelon.

    Indholdsrig!
    På trods af dette er "Drømmen om det hvide slot" betydeligt mere indholdsrig og ’dyb’ end utallige andre danske film fra perioden. Rollerne er vi nødt til at se stort på, da de er så knivskarpt trukket op i sort og hvidt - de yder kun filmen den forventelige bekræftelse af det præfabrikerede plot.

    Raffinerede billeder
    Men det er lykkedes cheffotograf Henning Bendtsen at indfange en lille stribe temmelig kunstnerisk raffinerede billeder, der hæver filmen et par trin. Fx er Ebbe Langbergs flugt fra arresten fotograferet med stor elegance og blik for perspektivet, lyssætningen og dybdeskarpheden. Birgitte Federspiels portræt af den iskolde stedmor, komplet med pels, er blandt filmens mest mindeværdige.

    Stemningsunderbyggende musik
    Ib Glindemanns musik er forventeligt stemningsunderbyggende, overalt der er optræk til det mindste.



    Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2019

    Fakta om filmen

    1962, Danmark, Drama, 103 min.

    Dansk titel: Drømmen om det hvide slot
    Instr: Anker Sørensen Prod: Erik Overbye Manus: Anker Sørensen Baseret på: roman af Bodil Forsberg Foto: Henning Bendtsen Mus: Ib Glindemann